آرشیو پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۳
صفحه اول
۱

سنای امریکا وتوی اوباما را رد کرد

سناتورهای مجلس سنای امریکا به لغو وتوی اوباما در خصوص پیش نویس طرح «برخورد قانونی با حامیان تروریسم» رای دادند. این طرح به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه می دهد به طور شخصی از عربستان به خاطر نقشی که در این حملات داشت، شکایت کنند.

به گزارش فاکس نیوز، 97 سناتور از مجموع 100 سناتور حاضر در نشست، وتوی اوباما را رد کردند. تنها یکی از سناتورها وتوی اوباما را تایید کرده است. سنا برای رد این وتو نیاز به رای تاییدیه دوسوم از سناتورها داشت. این نخستین باری است که سنای امریکا در طول 7 سال و 9 ماه ریاست جمهوری اوباما یکی از وتوهای او را رد می کند. وی تا کنون 12 بار از حق وتوی خود استفاده کرده است. او هنگام استفاده از آخرین حق وتوی خود در برابر یکی از طرح های کنگره و سنا مدعی شد این طرح کمکی به امنیت شهروندان امریکایی نمی کند. رهبران سنا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات پیشتر اعلام کرده بودند اجازه نخواهند داد فشارهای لابی عربستان مانع شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از دولت عربستان شود. این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان چند ماه پیش تهدید کرده بود اگر قانون مذکور تصویب شود، سرمایه هایش را از امریکا خارج خواهد کرد. اکنون با تایید مجلس سنا این طرح به کنگره امریکا می رود تا 435 نماینده کنگره نیز آن را تایید کنند. اگر دوسوم این نمایندگان نیز رای به لغو وتوی اوباما بدهند، خانواده های قربانیان 11 سپتامبر خواهند توانست از دولت عربستان شکایت کنند.

قانونگذاران امریکایی اوایل امسال پس از فشار گروه های حامی قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، به اتفاق آرا از لایحه «عدالت علیه حامیان اقدام تروریستی» حمایت کردند. این لایحه به مصونیت کشورهای خارجی از پیگرد حقوقی در امریکا پایان می دهد و در صورتی که مشخص شود کشوری در یک حمله تروریستی در امریکا دست داشته است، اجازه می دهد تا پیگردهای مدنی فدرال به جریان بیفتد.