آرشیو شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۴
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

آنچه از سایه می آموزیم

به انگیزه اهدای جایزه دکتر محمود افشار یزدی به «امیرهوشنگ ابتهاج» (ه.الف.سایه)

عاطفه طیه (از مولفان کتاب پیر پرنیان اندیش (گفت و گو با سایه))

«امیرهوشنگ ابتهاج» (ه.الف.سایه) نه در ردیف شاعرانی قرار می گیرد که بی توجه به دنیای پیرامون خود فقط بازتاب دهنده غم ها و شادی های شخصی خود هستند و نه در زمره شاعرانی که صرفا به مسائل سیاسی و اجتماعی توجه نشان داده اند. دیوان او نمایشگاهی است که می توان در آن هم امیال و عواطف و زخم ها و التهاب های عاشقانه شخصی را به روشنی دید و هم دردهای اجتماع و بیم و امید و شکست ها و بن بست های سیاسی را به تماشا نشست. او با خودش و مخاطبش صادق بوده و ادای آنچه را که نیست درنیاورده است. از دردی که نداشته حرف نزده و هر چه در سر داشته و دلش خواسته گفته است. سایه اگر چه با حساسیت و علاقه ای خاص تحولات جامعه و سیر جریان های سیاسی را دنبال کرده است اما نخواسته با اپوزیسیون نمایی و حرف های تند و رفتارهای نمایشی جلب توجه کند. او نخواسته از هیچ راهی جز از طریق هنرش که بسیار هم در موردش سختگیر است دیده شود پس بی اینکه بر موج احساسات و هیجانات زودگذر جامعه سوار شود، بی نک و نال و غرولند و بی شلوغ بازی شعرش را گفته و البته حرفش را هم زده و آنچه باید می گفته را گفته است. سایه با وجود گرایش سیاسی اش، هنرش را نفروخته است. او تریبون هیچ کس جز خودش نیست. او سخنگوی خودش و باورداشت های خودش است.سخنگوی عواطف، عقاید و فهم سیاسی خودش است. او برای گرفتن تایید از کسی و برای کف زدن دیگران شعر نگفته و نمی گوید. همان طور که مخالفت و خوش نیامدن دیگران اثری بر او ندارد.

اگر هنر را آینه ای بدانیم که بیننده در آن می نگرد تا خودش، عواطفش، خشم ها و نفرت ها و امید و یاس و درماندگی اش را ببیند، شعر سایه به خوبی توانسته است از عهده این کار برآید و آینه ای رو به روی بخش بزرگی از مخاطبان شعر فارسی قرار دهد.

علاقه مندان سایه سال هاست که با خواندن شعر او هم لذت عشق و شادی را دوچندان کرده اند و هم بر رنج ها و مصائب شان مرهم نهاده اند.

بیست و سومین جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار یزدی، در روزهای آینده به «امیرهوشنگ ابتهاج» (ه.الف.سایه)؛ سخن سرای نامور ایرانی اهدا می شود.