آرشیو دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۵۶
صفحه آخر
۱۲

اولین گام انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا

ترزا می: از بهار آینده به اقتدار قوانین اتحادیه اروپا پایان می دهم

نخست وزیر انگلیس اولین گام خروج کشور از اتحادیه اروپا را با اعلام اینکه «از بهار آینده به اقتدار قوانین اتحادیه اروپا در انگلیس پایان می دهم» برداشت.

مردم انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن (3 تیر ماه گذشته) گذشته با حضور در یک رفراندوم به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند اما این رفراندوم چندان هم برای انگلیس بی هزینه نبود چرا که اخیرا روزنامه تلگراف گزارش داد بانک های بزرگ آمریکا به ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرده اند نمی توانند قبل از اتخاذ تصمیمات لازم برای سرمایه گذاری تا دو سال منتظر بمانند تا معلوم شود انگلیس چگونه می خواهد از اتحادیه خارج شود. روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت شرکت های اروپایی پس از «برگزیت» خودروهای ساخت انگلیس را تحریم کرده اند.

اما «ترزا می» دیروز در گفت وگویی که در آستانه گشایش کنفرانس حزب محافظه کار منتشر شد، گفت در اولین گام اجرای برگزیت، «لایحه لغو بزرگ» را با هدف پایان دادن به اقتدار قوانین اتحادیه اروپا در این کشور، در بهار آینده به مجلس عوام ارایه خواهد داد.

«ترزا می» که با روزنامه ساندی تایمز گفت وگو می کرد افزود: «ما در نظر داریم که در مراسم سخنرانی آتی ملکه در پارلمان «لایحه لغو بزرگ» را معرفی کنیم، که بر اساس آن «عهدنامه اتحادیه اروپا 1972» از قوانین انگلیس حذف خواهد شد. آن عهدنامه ای بود که ما را در اتحادیه اروپا نگه می داشت.»

وی افزود: «این اولین گام انگلیس برای رسیدن به استقلال و به دست گرفتن حاکمیتش است. این اقدام سبب بازگشت قدرت و اختیار به دستگاه های منتخب کشورمان است. به عبارت دیگر این اقدام به اقتدار قوانین اتحادیه اروپا در بریتانیا پایان خواهد داد»

ساندی تایمز نوشت: بر اساس لایحه لغو بزرگ، حذف قانون 1972 پیش از برگزیت کلید خواهد خورد، اما پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا که احتمالادو سال به طول می انجامد، به اجرا گذاشته می شود.

به نوشته این نشریه انگلیسی، پس از آن احکام صادر شده از سوی قضات انگلیسی بار دیگر فصل الخطاب خواهند بود و متعاقبا احکام صادر شده از سوی دادگاه اروپا در لوگزامبورگ برای انگلیس الزام آور نخواهد بود.