آرشیو سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۵۶
سلامت
۱۳

پژوهشگران معتقدند استرس موجب بی تاثیر شدن فایده چربی های مفید برای بدن می شود

بدون استرس غذا بخورید

مترجم: صدف دژآلود
منبع: منبع: huffingtonpost. com

پژوهشگران دانشگاه اوهایو دریافتند زنانی که هنگام استرس، مواد غذایی پرکالری و پرچرب مصرف می کنند، کالری کمتری می سوزانند.

در این پژوهش، داوطلبان زن به دو گروه تقسیم شدند. صبحانه یک گروه از روغن پالم که سرشار از چربی های اشباع است، تهیه شد. گروه دیگر، صبحانه طبخ شده با روغن آفتابگردان که حاوی چربی های غیراشباع تک حلقه است دریافت کرد. صبحانه هر دو گروه، دارای 930 کالری و 60 گرم چربی بود. آزمایش خون گروهی که صبحانه حاوی چربی های اشباع مصرف کرده بودند، نشان داد خطر تشدید التهاب و نیز شکل گیری پلاک در عروق خونی این افراد بالاتر است. همچنین مشاهده شد گروهی که صبحانه سالم دریافت کرده بودند و به واسطه اتفاقات روز گذشته هنگام صرف صبحانه دچار استرس بودند، نتوانستند از فواید صبحانه سالم بهره مند شوند. نتایج آزمایش خون این افراد تقریبا مشابه نتایجی بود که از آزمایش خون گروه مقابل به دست آمد. به عبارت دیگر، افرادی که دچار استرس هستند و در این حالت به خوردن صبحانه پرچرب و پرکالری روی می آورند، بسختی می توانند کالری دریافتی را بسوزانند. حتی اگر صبحانه ای که این افراد می خورند از چربی های غیراشباع تهیه شده باشد، باز هم فرقی نمی کند. گفتنی است در این پژوهش، تاثیر استرس فقط روی افرادی بررسی شد که وعده های پرکالری مصرف کرده بودند، اما تاثیر این واکنش احساسی روی افرادی که هنگام استرس از مواد غذایی کم کالری می خورند، بررسی نشد.

این پژوهش در نمای کلی نشان می دهد افرادی که به مصرف چربی های غیراشباع روی می آورند، تا وقتی از آرامش روحی مطلوب برخوردار نباشند، ممکن است آن طور که انتظار دارند از فواید تغذیه سالم بهره مند نشوند.