آرشیو سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۵۶
ایران
۱۵

نشان محرم بر گنبد 3 حرم مقدس

ماه محرم آغاز شد و همزمان پرچم های سیاه عزا در سراسر کشور به اهتزاز درآمد. پیشاپیش و جلودار تمام این پرچم و بیرق های سیاه اما سه پرچم بارگاه امام هشتم(ع) در مشهد، حضرت معصومه(س) در قم و شاهچراغ(ع) در شیراز بود که برافراشته شد تا آوای حزن انگیز سوگ و عزا در سرتاسر ایران اسلامی طنین انداز شود.

به گزارش خبرگزاری ها، همزمان با آغاز ایام عزاداری امام حسین(ع) عصر یکشنبه پرچم گنبد حرم امام رضا(ع) در مشهد طی مراسمی تعویض شد و به پرچم و پوشش سیاه به نشانه عزا تغییر کرد. پرچم سیاه عزاداری محرم و صفر به مدت 63 روز بر فراز گنبد حرم امام رضا(ع) برافراشته می ماند. در ایام شهادت رنگ پرچم و پوشش ضریح حرم مطهر رضوی «مشکی» و در اعیاد و میلاد ائمه اطهار(ع) پوشش و پرچم به رنگ سبز است.

اما در شهر قم نیز مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) همزمان با شب اول محرم و با حضور تولیت آستان مقدس و خیل عظیمی از عزاداران و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار شد تا آغازی باشد بر عزاداری سالار شهیدان در این حرم مطهر و حسینیه ها، مساجد و تکایای این شهر مذهبی.

شهروندان شیرازی هم عصر روز یکشنبه و به رسم یک آیین دیرینه، شاهد اهتزاز بیرق عزا روی گنبد سومین حرم اهل بیت(ع) در کشورمان بودند. آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) هر ساله در ابتدای ماه محرم، سالروز شهادت حضرت احمد بن موسی (ع) و ایام دهه فاطمیه برگزار می شود. حضرت سید امیر احمد(ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع) و برادر بزرگ امام رضا (ع) است.