آرشیو سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۵۶
جهان
۶

«نه»کلمبیایی ها به پیمان صلح

مردم کلمبیا در یک همه پرسی به توافق تاریخی دولت این کشور با شورشیان فارک که با سروصدای زیاد و سال ها مذاکره به دست آمده بود، رای منفی دادند. این پیمان صلح هفته پیش میان خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا و تیمولیون خیمه نز پس از مذاکراتی که تقریبا چهار سال طول کشید، امضا شد اما برای اجرایی شدن نیازمند تائید مستقیم رای دهندگان در کلمبیا بود. شورشیان فارک پس از 52 سال جنگ داخلی قبول کرده بودند که سلاح های خود را زمین بگذارند و به فرآیند سیاسی ملحق شوند.

براساس گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، شمارش تقریبا کامل آرا نشان داد که 2/50 درصد به پیمان صلح رای منفی داده اند و 8/49 درصد آن را پذیرفته اند. این یعنی پیمان با اختلاف 63 هزار رای از میان 13 میلیون رای رد شد. این نتیجه غافلگیرکننده آینده فرآیند صلح را در پرده ای از ابهام فرو می برد. این رای همچنین ضربه ای سنگین به سانتوس است که از زمان انتخاب در سال 2010 قول پایان جنگ داخلی را داده بود که باعث آوارگی حدود هشت میلیون نفر شده است. در همین حال، سانتوس گفته است که آرای مردم را می پذیرد اما آتش بس با شورشیان فارک ادامه خواهد یافت.

با این حال، آینده کاری سانتوس مثل وضعیتی که برای دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس بعد از برگزیت به وجود آمد، نامشخص است. یک مجله مشهور کلمبیایی موسوم به مجله «سمانا» در سرمقاله خود از سانتوس خواست تا به رغم درخواست هایی که از سوی حامیان رای منفی به توافق صلح مطرح شده از سمتش استعفا ندهد. در مقابل رودریگو لاندونو، رهبر شورشیان مارکسیست کلمبیا گفته است که به رغم شکست همه پرسی این گروه شورشی همچنان مایل به صلح است.