آرشیو چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵، شماره ۳۶۴۲
جهان
۱۱

چهره ها- خبرها

سفر رییس جمهور به ویتنام

رییس جمهور صبح امروز به دعوت رسمی رییس جمهور ویتنام به هانوی پایتخت این کشور سفر می کند. پرویز اسماعیلی ضمن اعلام این خبر گفت: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و چان دای کوانگ روسای جمهوری اسلامی ایران و ویتنام، در نشستی مشترک با حضور مقام های بلندپایه دو کشور، راه های تقویت بیش از پیش همکاری در عرصه های مورد علاقه دو طرف را مورد بحث و تبادل نظر قرار می دهند. معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور مذاکره هیات های عالیرتبه و همچنین امضای چند سند همکاری میان دو کشور را از دیگر برنامه های سفر دو روزه رییس جمهور به هانوی ذکر کرد. هیاتی از بخش خصوصی کشورمان نیز همزمان با سفر روحانی در ویتنام حضور دارند و در نشست مشترک راه های توسعه روابط اقتصادی با همتایان ویتنامی خود را بررسی می کنند.

حل اختلافات نفتی اربیل- بغداد توسط امریکا

منابع دیپلماتیک عراقی اعلام کردند، فعالیت های فرستاده امریکا به ائتلاف ضد داعش در عراق، به انعقاد توافق نفتی میان عراق و اقلیم کردستان انجامیده که این توافق در نبرد تعیین کننده موصل اهمیتی ویژه دارد.

این منابع گفتند، توافق مربوط به تقسیم درآمدهای نفتی که در اگوست منعقد شد، اهمیت حیاتی دارد و دولت مرکزی بغداد و دولت اقلیم کردستان را وامی دارد تا برای برنامه ریزی درخصوص حمله به داعش در موصل در ماه جاری میلادی، به هماهنگی بپردازند. برت مک گورک، نماینده امریکا در ائتلاف ضد داعش رفت و آمدهای بسیاری را میان اربیل و بغداد از نیمه نخست آوریل داشت و اوج سفرهای وی برگزاری دیداری در اربیل در 19 ژوئن میان مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق و فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق بود. یک منبع عالیرتبه که ارتباط بسیاری با کردها دارد، در این خصوص گفت: اگر مک گورک نبود، این قرارداد به هیچ وجه منعقد نمی شد.