آرشیو چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۵۷
صفحه اول
۱

پیچیدگی های قیمت گذاری آب سنگین

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که قیمت آب سنگین فروخته شده به آمریکا حدود 290 دلار برای هر کیلو بود و به روسیه نیز با همین قیمت فروخته شد، گفت: قیمت فروش آب سنگین به اروپایی ها به میزان خرید آنها بستگی دارد.

بهروز کمالوندی در گفت و گو با جام جم، با اشاره به این که قیمت گذاری برای آب سنگین پیچیدگی خاصی دارد و ممکن است مقادیر کم را تا چند برابر مقادیر بیشتر به فروش برسانیم، افزود: آب سنگین، کالایی نیست که به صورت گسترده در حال مبادله باشد و قدرت انتخاب چندانی برای فروش آب سنگین وجود ندارد و کشورهای خاصی خواستار خرید آن هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که آب سنگین را گرم گرم بفروشیم، می توانیم ده برابر قیمت هم بفروشیم، اما وقتی مقادیر بالامی رود، قیمت هم پایین تر می آید بنابراین قیمت فروش آب سنگین با حجم مورد مبادله، رابطه معکوس دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: به آمریکا 32 تن و به روسیه 28 تن آب سنگین فروختیم و در حال حاضر نیز با برخی کشورهای اروپایی برای فروش آب سنگین مذاکره می کنیم، البته میزان فروش به آنها کمتر از روسیه و آمریکاست.

وی تاکید کرد: مذاکرات درخصوص کالای راهبردی چون آب سنگین زمانبر است، لذا این تقاضاها مسیر خود را طی می کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر افرادی تصور می کنند امکان فروش آب سنگین به قیمت بالاتر وجود دارد، ما حاضر هستیم آب سنگین را برای فروش در اختیار آنها قرار دهیم.

کمالوندی یادآور شد: آب سنگین کالایی است که در سطح جهانی متقاضی زیادی ندارد و 80 درصد بازار جهانی این کالادر اختیار آمریکاست.