آرشیو پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۹
صفحه اول
۱

رای اعتماد شورای امنیت سازمان ملل به جانشین <بان کی مون>

گروه جهان/ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد هر پنج عضو دائم این شورا به آنتونیو گوتیرس، نخست وزیر اسبق پرتغال برای کسب کرسی دبیرکلی سازمان ملل رای مثبت دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات های حاضر در نشست غیرعلنی شورای امنیت خبر دادند هرچند آرای اعضای دائم برای تعیین جانشین بان کی مون، دبیرکل کنونی سازمان ملل محرمانه است اما آرای اعلام شده نشان می دهد هیچ کدام از 5 عضو دائم شورای امنیت (امریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین) به انتصاب گوتیرس رای منفی نداده اند. براساس این گزارش، از بین 10 عضو غیردائم شورای امنیت نیز 8 عضو به گوتیرس رای دادند و تنها رای دو عضو منفی بود. این ششمین نشستی بود که شورای امنیت با محور تعیین جانشین بان کی مون برگزار می کرد. نام گوتیرس همواره از اسامی ثابت مطرح شده در نشست ها بود. پیشتر ویتالی چورکین، نماینده سوریه در سازمان ملل گفته بود گوتیرس نامزد کاملا محبوب مطرح شده برای احراز پست دبیرکلی سازمان ملل است. با این حال آنتونیو گوتیرس 67 ساله برای نشستن بر کرسی بان کی مون، نیازمند یک رای گیری دیگر هم هست که امشب انجام می شود. این رای گیری در مجمع عمومی با 193 عضو انجام می شود.

وی از اول ژانویه جانشین بان کی مون، دبیرکل فعلی از کره جنوبی می شود که دو دوره 5 ساله دبیرکلی سازمان ملل را در دست داشت.

گوتیرس کیست؟

گوتیرس 67 ساله متولد 30 آوریل 1949 در لیسبون پایتخت پرتغال فعالیت سیاسی خود را از سال 1974 با پیوستن به حزب سوسیالیست پرتغال آغاز کرد. او اندکی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود، فعالیت های سیاسی را جدی تر پیگیری کرد و در سال 1992 توانست ریاست حزب سوسیالیست را در دست بگیرد. در سال 1995 این حزب انتخابات را برد و گوتیرس به عنوان رهبر حزب موفق به نشستن بر کرسی نخست وزیری پرتغال شد. سمتی که موفقیت های او در آن باعث شد مردم یک بار دیگر به حزب رای داده و نخست وزیری او در سال 1999 تجدید شود. او تا سال 2002 در این سمت باقی ماند. گوتیرس در سال 2005 نیز موفق به احراز سمت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شد و تا سال 2015 در این سمت فعالیت می کرد.