آرشیو یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۷۰۱
اقتصاد
۴

ضریب جینی افزایش یافت

تداوم سوغاتی های احمدی نژاد

شرق: ضریب جینی به 0،39 رسید. مرکز آمار ایران دیروز در گزارشی کوتاه که تنها حاوی دو جدول آماری بود، به افزایش ضریب جینی در سال 94 اشاره کرد. براساس این جداول آماری، این شاخص در سال 93 در کل کشور 0.38 بوده که در سال 94 یک صدم درصد شده است.

ضریب جینی یکی از شاخص های سنجش نابرابری درآمد در جامعه است. این شاخص عددی بین صفر و یک (یا صفر و صددرصد) است که در آن صفر به معنی توزیع کاملابرابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.

سال هاست که شاخص های نابرابری از طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران محاسبه و به سیاست گذاران، اقتصاددانان و کاربران اصلی طرح ارائه می شود.

نگاهی به مهم ترین نتایج شاخص های نابرابری در سال گذشته در مناطق شهری و روستایی و کل کشور نشان می دهد در مناطق شهری نیز ضریب جینی با یک صدم افزایش از 0،36 به 0.37 رسیده و همچنین در مناطق روستایی با عدد 0.34 بدون تغییر باقی مانده است. در مناطق شهری بیشترین کاهش ضریب جینی در سال 1394 نسبت به سال 1393 مربوط به استان های آذربایجان غربی، ایلام و البرز است. همچنین در مناطق روستایی بیشترین کاهش ضریب جینی در سال 1394 نسبت به سال 1393 مربوط به استان لرستان بوده است.

سهم 20 درصد فقیرترین جمعیت در سال 1394 در کل کشور شش صدم و در مناطق شهری و روستایی هفت صدم نسبت به سال 1393 بدون تغییر بوده است.

مرکز آمار اعلام کرده که نشریه طرح ضریب جینی سال های 94-1389 به زودی در درگاه ملی این مرکز دردسترس خواهد بود.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین با توزیع یارانه نقدی در بین کل جمعیت کشور توانست ضریب جینی را بهبود بخشد اما از آنجایی که آثار تورمی توزیع پول نقد بین مردم، با تاخیر در جامعه نمایان می شود، در ابتدای توزیع پول، ضریب جینی بهبود یافت اما بعدها با تورم 45درصدی آثار مثبت یارانه به منفی تبدیل شد. با آنکه سه سال از دولت روحانی می گذرد، دولت به دلیل آثار تخریبی دولت قبل در اقتصاد، چندان موفق ظاهر نشده است.