آرشیو یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۶۰
سبک زندگی
۱۴

«نه» به ظروف پلاستیکی در ایام عزاداری

ظروف پلاستیکی رها شده در سطح شهر. این تصویر بعد از توزیع غذای نذری در ایام محرم، آشنا ترین تصویر خیابان های شهرمان است؛ تصویری ناراحت کننده که از بی توجهی تعدادی از شهروندان به حفظ محیط زیست خبر می دهد. موضوعی که بارها توسط دوستداران محیط زیست مورد توجه قرار گرفته و در قالب کمپین ها و طرح های مختلف در سطح شهرهای مختلف کشورمان نمود پیدا کرده؛ کمپین هایی که همگی یک پیام مشترک دارند؛ «نه به ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی در ماه محرم.»

با این که از همگانی شدن این طرح مدت زیادی نمی گذرد، اما هستند شهروندانی که به صورت خودجوش در تحقق این هدف قدم برمی دارند.

پاکبانان محرم، یکی از این گروه ها و تشکل های مردم نهاد هستند که از سال گذشته در برخی شهرهای کشور به کمک نیروهای پاکبان شهرداری آمده اند تا در ایام محرم زمینه مشارکت مردم به شکلی مناسب در نریختن زباله به روی زمین، معابر، گذرگاه ها و خیابان ها را فراهم کنند. هدف این گروه نیز مانند سایر تشکل های مردمی، تشویق شهروندان به استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی است. ظروفی که آمارشان به 50 هزارتن در روز در ایام ماه محرم هم می رسد.

این خبر را سال گذشته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در یکی از جلسات علنی شورای شهر مطرح کرد. محمد حقانی گفت: بنابر اعلام اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان نایلون، روزانه 14 هزار تن ظروف پلاستیکی و 3000 تن ظروف کاغذی تولید می شود که در ایام محرم تولید این ظروف سه برابر می شود و ظروف پلاستیکی 40 هزار تن و ظروف کاغذی ده هزار تن افزایش می یابد.

حقانی افزود: این ظروف در دمای 65 درجه سانتی گراد سرطان زا ست و از انواع پایدار کننده ها و رنگدانه ها در آن استفاده می شود و در طبیعت پس از 300 سال تجزیه خواهند شد.