آرشیو دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۷۰۲
اقتصاد
۴

اختلاف نظر بر سر تبعات پیروزی ترامپ و هیلاری

شرق: دیروز، روز خواب بازارهای ارز و طلابود هرچند پوند، در این قاعده نگنجید. پوند انگلیس که هنوز هم تحت تاثیر برگزیت است، با ریزش های پیاپی دیروز در تهران 40 تومان دیگر ریخت و به چهارهزارو 530 رسید. دلار که در هفته گذشته توانسته بود رکورد سه هزارو 600 تومان را به دست آورد، در چند ریزش ملایم، دیروز سه هزارو 578 تومان معامله شد. ارزهای دیگر هم نوسانی در همین حدود یا کمتر داشتند اما بازار طلافارغ از هرگونه هیجانی بود. بازار طلای تهران به مناسبت ایام سوگواری از ابتدای هفته جاری به مدت یک هفته تعطیل است و بازارهای بین المللی نیز به تعطیلات پایان هفته میلادی رفته اند. با همه اینها، بازارهای جهانی تحت تاثیر انتخابات آمریکا هستند و دراین میان اقتصاددانان بزرگ بین المللی اختلاف نظر زیادی بر سر تبعات پیروزی هریک از نامزدهای دموکرات یا جمهوری خواه دارند.

به گزارش طلابه نقل از سی ان بی سی، پیروزی دونالد ترامپ از اردوگاه جمهوری خواه یا هیلاری کلینتون از کمپین دموکرات ها، می تواند تاثیرات زیادی بر بازارهای بین المللی به ویژه بازار طلاو سهام داشته باشد. برخی تحلیلگران و فعالان بازارهای بین المللی بر این باورند پیروزی شگفت انگیز ترامپ می تواند موجب هیجان درخور توجه بازارهای جهانی شود. ترامپ به شدت مخالف ادامه اجرای سیاست های انبساطی پولی است و احتمالافدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره تحت فشار قرار خواهد داد.

این مسئله در نهایت به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت جهانی طلاخواهد بود.

البته موسسه مالی سیتی گروپ بر این باور است پیروزی ترامپ موجب نگرانی های زیادی در سطح بازارهای ارز و فلزات گرانبها خواهد شد و این مسئله تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلارا افزایش خواهد داد و در نهایت به نفع قیمت این فلز گرانبها خواهد بود.

جان اینگ، رئیس موسسه سرمایه گذاری میسون کانادا، بر این باور است اگر ترامپ در انتخابات آمریکا به پیروزی برسد، همان شب قیمت طلاصد دلار افزایش خواهد یافت. وی تبعات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مقایسه کرده که توانست قیمت طلارا به بیش از هزارو 300 دلار در هر اونس افزایش دهد.

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد کلینتون همچنان نسبت به ترامپ پیشتاز است و شانس بیشتری برای پیروزی در این انتخابات دارد.