آرشیو شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۶۲
سلامت
۱۳

از خودتان در برابر سرطان سینه محافظت کنید

منبع: منبع: healthday. com

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در میان زنان است، اما کارشناسان می گویند می توان ریسک ابتلابه این سرطان را تاحدود زیادی کاهش داد.

براساس برآورد موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR)، با کنترل وزن، تمرینات ورزشی و پرهیز از مصرف الکل، می توان از یک سوم موارد سرطان سینه جلوگیری کرد. آلیس بندر، رئیس برنامه تغذیه AICR در این رابطه گفت هرچند درمورد پیشگیری از سرطان سینه، تضمینی وجود ندارد، اما چیزی که ما به طور قطع می دانیم این است که زنان می توانند برای کاهش ریسک ابتلابه سرطان سینه و بسیاری دیگر از انواع سرطان و بیماری های مزمن دیگر، گام های روزانه ای بردارند.

به گفته بندر اولین گام، رسیدن به یک وزن سالم و حفظ این وزن است. چربی اضافی بدن عامل حدود 20 درصد از موارد سرطان سینه به شمار می آید. چاقی و افزایش وزن، افزون بر سرطان سینه، خطر ابتلابه ده نوع سرطان دیگر را نیز افزایش می دهد. داشتن چربی بیشتر در قسمت کمر، خطرناک تر از وجود همین میزان چربی در باسن و ران هاست. همچنین چاقی و افزایش وزن بعد از یائسگی، ریسک ابتلابه سرطان را افزایش می دهد. مصرف یک رژیم غذایی متعادل حاوی سبزی ها و میوه ها می تواند به داشتن وزن متعادل کمک کند.

گام دوم، داشتن فعالیت ورزشی ملایم به طور روزانه است. درحالی که میزان دقیق تمرینات ورزشی مورد بررسی قراردارد، اما ثابت شده است میان انجام تمرینات منظم و کاهش سرطان ارتباط وجوددارد. نشان داده شده است 30 دقیقه تمرین ورزشی ملایم، علاوه بر کمک به تنظیم وزن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

گام سوم، پرهیز از الکل است. بندر می گوید حتی مقادیر کم الکل، خطر ابتلابه سرطان سینه را افزایش می دهد. به گفته بندر محققان همچنین پی برده اند شیردهی یکی از عواملی است که خطر ابتلابه سرطان را کاهش می دهد.