آرشیو یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۳۴
سیاسی
۳

اعتراض وزارت خارجه به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه

وزارت امور خارجه در بیانیه ای به ادعاهای وزیران خارجه کشورهای عضو همکاری شورای خلیج فارس و وزیر خارجه ترکیه در نشست مشترک ریاض پاسخ داد.

در بخشی از قطعنامه نشست مشترک وزیران خارجه ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به ادامه آزمایش موشک های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند ابراز نگرانی شده که به گفته آنها این موضوع نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است. علاوه بر این «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در کنفرانس خبری بعد از مذاکرات وزیران امور خارجه عضو شورای همکاری خلیج به همراه «مولود چاووش اوغلو»در اظهاراتی بی اساس از ایران و عراق خواست تا دست از دامن زدن به

فرقه گرایی ها در منطقه بردارند. به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان آمده است: کشورهایی که مداخله جویی های غیرمسئولانه آنها در سایر کشورها موجب گسترش ناامنی، جنگ و تروریسم شده و حاکمیت ملی همسایگان خود را نقض کرده اند، در مقامی نیستند که دیگران را به عدم مداخله در امور منطقه نصیحت کنند. وضعیت اسفبار و ناامن سوریه، یمن، بحرین، عراق و لیبی نتیجه مداخله جویی غالب کشورهایی است که در ریاض جمع شده و اینک چاره سیاست های شکست خورده خود را در متهم ساختن دیگران یافته اند. این بیانیه افزوده است: جمهوری اسلامی ایران زیاده گویی کشورهای یاد شده درباره تمامیت ارضی خود و حاکمیت ملی خلل ناپذیر بر جزایر سه گانه ایرانی را محکوم و آن را مصداق مداخله جویی در امور سایر کشورها می داند.در بخش دیگری این بیانیه آمده است: اشارات بیانیه مذکور به توافق هسته ای (برجام) در ادامه مواضع قبلی شورای همکاری خلیج فارس توام با حسن نیت نبوده و متضمن جهت گیری مداخله جویانه، غیرمسئولانه و غیردوستانه در مورد توانایی های دفاعی مشروع جمهوری اسلامی ایران است. صادرکنندگان بیانیه مذکور ناشیانه به لزوم اجرای قطعنامه ای اشاره کرده اند که در نتیجه مذاکرات منتج به برجام، ملغی شده و محلی از اعراب ندارد. به نوشته وزارت امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران از پیشگامان طرح ایده خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی بوده و در صورت صداقت و رفتار دوستانه کشورهای مذکور، حاضر به همکاری با آنها در جهت تحقق این ایده است.