آرشیو دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۶۴
اقتصاد
۴

قراردادهای خودروسازی خارجی، فقط همراه با انتقال دانش فنی

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هر قراردادی که پای خودروسازهای خارجی را به کشور باز و به انتقال دانش فنی کمک کند، اقدامی شایسته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فریدون احمدی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر بخشی از تولید خودروهای خارجی در داخل کشور به روش سی کی دی (قطعات منفصله) است و قطعات خودروها به صورت آماده وارد و در داخل کشور فقط مونتاژ می شود.

وی اظهار کرد: کشور با تولید اتومبیل خارجی به روش سی کی دی به دانش فنی تولید خودرو دست نخواهد یافت و متاسفانه بخش عمده ای از خودروهای خارجی اکنون به همین شیوه در کشور تولید می شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هر خودرویی که به شکل مونتاژ در کشور تولید می شود، به طور متوسط 15 تا 25 سال قطعات را کسانی پشتیبانی می کنند که در طراحی اولیه و تولید اولیه نقش داشته اند. وی افزود: از اهداف مهم تولید خودرو در داخل کشور علاوه بر دستیابی به پلتفرم ها، تقویت و رونق صنعت قطعه سازی در کشور است، لازمه استفاده از ظرفیت قطعه سازان بومی هم تولید خودرو در داخل کشور با انتقال دانش فنی است.

احمدی یادآورشد: بنابراین هر قراردادی که پای خودروسازهای خارجی را به کشور باز کند و بحث انتقال دانش فنی در داخل قرارداد باشد، قرارداد و توافق خوبی است و به عبارتی قراردادهای خودروسازی خارجی باید با انتقال دانش فنی همراه باشد.

وی تصریح کرد: تولید خودروهای خارجی در داخل کشور باید مبتنی بر دو شرط اساسی باشد؛ اول بحث انتقال دانش فنی و دوم صادرات بخشی از ظرفیت تولیدی به خارج از کشور میسر باشد.