آرشیو پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۶۸
حوادث - اخبار کشور
۱۱

علاوه بر حبس 10 ساله، جاسوسان مرتبط با آمریکا به پرداخت 4/8 میلیون دلار غرامت محکوم شدند

جزئیات حکم صادر شده از سوی دادگاه برای 6 نفوذی آمریکایی- ایرانی حکایت از آن دارد که این افراد در کنار محکومیت حبس 10 ساله باید 4/8 میلیون دلار نیز غرامت پرداخت کنند.

به گزارش فارس، اوایل مهر سال گذشته خبری در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد که حکایت از دستگیری فردی ایرانی- آمریکایی به نام سیامک نمازی داشت.

سیامک نمازی فرزند محمدباقر نمازی یکی از کارگزاران حکومت پهلوی است که با تاسیس یک شرکت دلالی اقدام به تحمیل و دستکاری در پرونده نفتی کرسنت کرده بود.

در ابتدا اخبار ضد و نقیضی درباره علت دستگیری سیامک نمازی مطرح می شد تا آنجا که سرانجام مشخص شد وی به اتهام جاسوسی و یکی از عوامل پروژه نفوذ دستگیر شده است.

اما بررسی پرونده سیامک نمازی در دستور کار مسئولان امنیتی قرار داشت که اوایل اسفند ماه سال 94 خبر دستگیری محمدباقر نمازی پدر سیامک نیز منتشر شد، محمد باقر نمازی از کارگزاران رژیم پهلوی بوده و در عملی کردن پروژه نفوذ به آمریکایی ها کمک می کرد.

همچنین 14 آبان ماه سال گذشته منابع آگاه اعلام کردند یک تبعه آمریکایی- لبنانی به نام «نزار زاکا» در ایران بازداشت شده است.

این منابع آگاه گفتند که نزار زاکا پیوندهای عمیقی با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا دارد، برخی عکس های منتشر شده از نزار زاکا، وی را در لباس ارتش آمریکا، در پایگاه نظامی «ریورساید» در آمریکا، نشان می داد، برخی منابع با اشاره به ارتباطات بسیار ویژه نزار زاکا با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا، از وی به عنوان یک «گنج پنهان» یاد کردند.

پیگیری ها از سوی مراجع قضایی و اطلاعاتی ادامه داشت تا اینکه روز سه شنبه عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از صدور حکم برای متهمان باقر و سیامک نمازی، فرهاد عبدصالح، کامران قادری، نزار زکا و علیرضا امیدوار به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا خبر داد و گفت که هر یک از این افراد به 10 سال حبس محکوم شده اند.

علاوه بر این احکام، قرار بازگرداندن بیش از 4/8 میلیون دلار از دلارهای آمریکایی حاصل از ارتکاب جرم برای چند نفر از آنان صادر شد. این تنها بخشی از بودجه ای است که از سوی دولت آمریکا برای پیشبرد پروژه تغییر در ایران مصوب و در اختیار آنان قرار گرفته بود.