آرشیو پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۶۸
صفحه آخر
۱۲

در اعتراض به حمایت مصر از سوریه

آل سعود برای السیسی خط و نشان کشید!

وزیر دفاع عربستان السیسی را تهدید کرده در صورت ادامه حمایت های مصر از سوریه کاری می کند که به سرنوشت حسنی مبارک دچار می شود.

سرویس خارجی- اختلافات مصر و عربستان گویا جدی است. اختلافات از زمانی شروع شد که مصر از پیش نویس قطعنامه روسیه درخصوص سوریه حمایت کرد، پیش نویسی که حکومت آل سعود از مخالفان سرسخت آن بود. «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل در این باره اعلام کرده که رای مثبت مصر به پیش نویس طرح روسیه، برای آل سعود «دردناک» بود. این اقدام قاهره سبب شد شرکت ملی نفت عربستان، ارسال 700 هزار تن محصولات نفتی به مصر را در ماه جاری میلادی متوقف کند. به دنبال این اتفاقات رسانه ها و مقامات مصری نیز علیه عربستان موضع گیری کردند. روند اختلافات به گونه ای پیش رفته که کاملابه ضرر عربستان بوده و از این رو آل سعود سعی دارد با تهدید، مصر را به دامن خود برگرداند. به گزارش فارس، «محکرم محمداحمد» روزنامه نگار و نویسنده کهنه کار مصری با حضور در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرده که عربستان طی چند ماه گذشته بارها از ارسال گاز به مصر سر باز زده و شرط این کشور برای فرود هواپیمای «سلمان بن عبدالعزیز» به خاک مصر، انصراف قاهره از مالکیت جزایر مصری بوده است. بنابراین گزارش، این پیام تند را «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به السیسی داده بود اما مقامات دو طرف بنا به دلایلی مانع از انتشار آن شده بودند.

این روزنامه نگار مصری تاکید کرد: «جانشین ولیعهد عربستان اخیرا در پیامی به السیسی، فایل صوتی فاش شده از او را به میان آورده که طی آن «السیسی» گفته بود پول برای کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل دانه های برنج فراوان است و به رئیس جمهور مصر یادآوری کرده اگر تن به خواسته های عربستان ندهد به سرنوشت مبارک دچار می شود.» براساس این خبر بن سلمان همچنین تهدید کرده اگر مصر جزایر تیران و صنافیر را هرچه سریع تر به عربستان واگذار نکند، از تلاش برای داشتن رابطه با ایران دست نکشد و حمایت از دولت سوریه را متوقف نکند، ریاض تمام سرمایه گذاری ها و وام های خود به مصر را قطع می کند تا به سرنوشت رئیس جمهور پیشین این کشور مبتلاشود. طبق این خبر همچنین قرار است رژیم صهیونیستی مسئولیت امنیت جزایر تیران و صنافیر را که مصر به عربستان داده برعهده بگیرد!