آرشیو یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۴۰
اقتصادی
۶

گزیده

مسکن مهر حجم پایه پولی کشور را بشدت افزایش داد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می گوید، استفاده از منابع بانکی برای تامین تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن مهر، حجم پایه پولی کشور را بشدت افزایش داد و این مساله به نوبه خود منجر به ایجاد تورم در کشور شد. حامد مظاهریان به ایرنا افزود: مسکن مهر با وجود برخی دستاوردهای مثبت، به دلیل حجم بالای آن و درنظر نگرفتن ظرفیت های اقتصادی کشور، مشکلاتی را به اقتصاد ملی تحمیل کرد که رشد نرخ تورم در سال های گذشته نمونه آن بود.

2 برابر شدن حجم معاملات فرابورس

هر چند که روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران به نیمه های کانال 78هزار واحدی نزدیک شد، اما حجم معاملات مقدار قابل توجهی را نشان نمی دهد به طوری که حجم داد و ستدهای فرابورس ایران روز گذشته بیش از دو برابر معاملات بورسی بود. به گزارش ایسنا، دماسنج بازار سرمایه ایران روز شنبه از ابتدای آغاز معاملات با شیب کاهنده ای شروع به افزایش کرد و در نهایت توانست با 296 واحد رشد نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته در تراز 78 هزار و 378 واحدی قرار گیرد.

افزایش تولید فولاد خام در ایران

جدیدترین آمار انجمن جهانی فولاد (ورلد استیل) نشان داد تولید فولاد خام در سراسر جهان از جمله ایران در ماه میلادی گذشته افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، این آمار نشان داد تولید جهانی فولاد خام در سپتامبر سال 2016 نسبت به سپتامبر سال گذشته به میزان 2 درصد رشد کرده و به 132.9 میلیون تن رسیده است. متوسط ظرفیت استفاده از کارخانه های فولاد در سراسر جهان در سپتامبر 70 درصد بود که 69.5 درصد نسبت به سپتامبر سال 2015 رشد داشت. همچنین تولید فولاد خام ایران در سپتامبر 18.8 درصد رشد کرد و به 1.58 میلیون تن رسید.