آرشیو چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۳
شهرستان ها
۷

مناطق عشایری به انرژی خورشیدی متصل می شود

رئیس سازمان امور عشایر گفت: براساس تفاهم نامه ای که با وزارت نیرو منعقد شده سامانه های عشایر کشور به انرژی خورشیدی متصل می شود.

کرمعلی قندالی در دومین گردهمایی سراسری مسئولان امور عشایر سراسر کشور که در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: جامعه عشایری نقش مهمی در حفاظت از منابع طبیعی دارند و به همین دلیل تا چهار سال آینده سامانه های عشایر کشور به انرژی خورشیدی متصل می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در امور عشایر از اولویت های این سازمان است، گفت: نباید عشایر را متهم به تخریب منابع زیستی کرد و محیط زندگی جامعه عشایر بهترین مکان برای استفاده از انرژی های پاک است.

قندالی با اشاره به تسهیلاتی که به عشایر پرداخت شده است، افزود: در سال گذشته هزار میلیارد ریال با سود چهار درصد بین جامعه عشایری استان ها توزیع شد که بیش از 98 درصد وام های سال گذشته توسط عشایر پرداخت شده است و امسال نیز 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر اختصاص یافت.

رئیس سازمان امور عشایر خاطرنشان کرد: اعتبارات حوزه عشایر باید به سمت تولید برده شود و از کل اعتبارات سال گذشته 95 میلیارد ریال به استان فارس اختصاص یافت.

قندالی با اشاره به اهمیت بیمه در جامعه عشایری تصریح کرد: تاکنون از 200 هزار خانوار عشایر در کشور 55 هزار خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند.

وی با اشاره به نقش عشایر در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در دو سال گذشته تولید گوشت قرمز حدود 40 هزار تن افزایش یافته و در حال حاضر تولید گوشت قرمز از 150 هزار تن به 190 هزار تن در کشور رسیده است.

وی کشت گیاهان دارویی توسط عشایر را از دیگر راه های افزایش درآمد این قشر عنوان کرد و افزود: این طرح در برخی از استان ها به صورت آزمایشی انجام شده و تا پایان امسال حدود 300 هکتار در چهارمحال و بختیاری افتتاح می شود.