آرشیو چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۳
اقتصادی
۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: جمعیت شاغل کشور از سال 91 به بعد رشد نداشته است

دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری سه ماهه اول سال 95 برابر 12/2 دهم درصد است؛ بدین ترتیب جمعیت شاغل ما ثابت است و از سال 91 به بعد رشد نداشته ایم.

مجید قاسمی در چهارمین همایش «پیشرفت و توسعه علمی کشور» با محوریت «اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان» به موضوع کارآفرینی و اشتغال فارغ التحصیلان پرداخت. قاسمی با اشاره به نرخ بیکاری تحصیل کرده های دانشگاهی نیز گفت: به گفته وزیر تعاون، نرخ بیکاری تحصیل کرده های دانشگاهی در بعضی از شهرهای کشور به 40 درصد هم می رسد.

رئیس دانشگاه خاتم اظهار داشت: نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390 نشان می دهد که مجموعا 768 هزار و 51 نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد 207 هزار و 310 نفر دارای مدرک فوق دیپلم، 505 هزار و 10 نفر دارای مدرک لیسانس، 52 هزار و 169 نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و 3 هزار و 388 نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی می باشند.

وی گفت: نرخ مشارکت در مقطع فوق دیپلم رشد داشته و در مقطع لیسانس و فوق لیسانس نیز به مراتب بیشتر شده است. و این نشانگر آن است که سطح توقعات این افراد از بازار کار بیشتر است.

وی در رابطه با علل بیکاری در کشور اذعان داشت: وجود شرایط رکودی در کشور که باعث تعطیلی برخی از واحد های تولیدی و زیر ظرفیت کارکردن بخش مهمی از واحدهای اقتصادی کشور شده است از جمله این علل است. البته برخی واحدهای تولیدی به این علت که به روز نبوده و نتوانستند خود را با بازار هماهنگ کنند باید تعطیل می شدند.

به گفته قاسمی؛ عدم بازسازی و نوسازی واحد های تولیدی، عدم توجه و حمایت از واحدهای کوچک و متوسط متناسب با نیاز بازار و همچنین عدم رقابتی بودن تولیدات از جمله دیگر عوامل بیکاری در کشور است.

وی با بیان اینکه وجود موانع کسب و کار از دیگر علل بیکاری در کشور است؛ گفت: عمدتا در مسیر اخذ مجوز، ثبت مالکیت موانعی وجود دارد. علاوه بر این موارد؛ عدم تطابق بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار کار، حمایت مالی ناکافی از طرح های نوآورانه و اشتغال زایی اندک برخی از بخش ها از جمله دیگر عوامل مهم بیکاری در کشور هستند.