آرشیو چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۳
اخبار کشور
۱۰

اخبار کوتاه

جایزه مشترک اندیشکده سیاست خارجی انگلیس به ظریف و کری

وزاری خارجه ایران و آمریکا به طور مشترک به خاطر آن چه تلاش برای بهبود روابط بین الملل خوانده شده است برنده جایزه چاتم هاوس بریتانیا شدند.

به گزارش تسنیم چاتم هاوس ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که نقش کلیدی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سال 2015 برای مذاکرات موفقیت آمیز هسته ای و حصول یک توافق تاریخی میان ایران و گروه 1+5 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دلیل اعطای جایزه سالانه چاتم هاوس در 2016 بوده است.

چاتم هاوس با نام کامل موسسه سلطنتی روابط بین المللی یک سازمان غیردولتی و مرکز پژوهشی در لندن است که به تحلیل چالش های استراتژیک می پردازد. از چاتم هاوس به عنوان اندیشگاه سیاست خارجی انگلیس یاد می شود.

پابرجایی مشکلات اقتصادی نشانه ناتوانی کلیشه های قدیمی انتخابات ریاست جمهوری

جمعی از چهره های علمی، سیاسی و رسانه ای طی نامه ای ایده جدیدی را برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مطرح کردند.

به گزارش فارس جمعی از چهره های علمی، سیاسی و رسانه ای طی نامه ای با اشاره به جزئیاتی از نقایص و ایرادات مدل رقابت های انتخاباتی پیشین و نتایج حاصله از آن تاکید کردند: «پابرجایی مشکلات اقتصادی» به عنوان عام ترین مطالبات و نیازهای مردم و «افزوده شدن متراکم فساد اقتصادی و اداری به آن» علی رغم ظهور و بروز دولت های مختلف در آستانه چهل سالگی انقلاب، نشانه ای واضح از ناتوانی تکرار کلیشه های گذشته برای ورود به صحنه مهم و موثر انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت 96 است.

این جمع افزوده است: در برابر این تجربه، می توان طرحی نو درانداخت که رقابت های انتخاباتی به جای «اشخاص» به روی «تیم های کاری» که دولت ها را تشکیل می دهند و به جای «شعارها» به روی «ایده های مشخص» برای حل مسایل ملموس و عمومی جامعه باشد.

این جمع خواستار آن شده است که «هر جریان سیاسی و اجتماعی برای مواجهه با مردم در رقابت های انتخاباتی تیم کاری دولت مورد نظر خود را متناسب با این مسائل که حداقل شامل معاون اول، رئیس بانک مرکزی و وزرای اقتصادی مثل نفت، جهاد و کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و مسکن و... می شود، مشخص و ایده های عملیاتی خود را برای حل مسایل به شکل روشن و کاربردی و با ذکر نتایج مورد انتظار در افق چهارساله را بیان کند.»