آرشیو پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۴۴
جامعه
۷

قائم مقام وزیر کار هشدار داد

احتمال از دست دادن 500 هزار فرصت شغلی در کشور

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امکان از دست دادن 500هزار فرصت شغلی در کشور وجود دارد، گفت: درصورتی که با روند فعلی پیش رویم، تا سال 1402 کارگر ساده کشور را باید از خارج وارد کنیم.

سیدابوالحسن فیروزآبادی در آیین افتتاحیه هشتمین همایش ملی جمعیت شناسی که با عنوان «تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران» در یزد با بیان این مطلب که در این 50 سال جمعیت کشور ما سه برابر شده است، گفت: بافت شهری و روستایی ما هم از 80 درصد روستایی و 20 درصد شهری برعکس شده و الان 80 درصد جمعیت شهری و تنها 20 درصد روستایی هستند.

وی افزود: این موارد اگر در هر یک از کشورهای توسعه یافته ایجاد می شد، با نابسامانی هایی بیشتر از مشکلات ما روبه رو می شدند.

فیروزآبادی به نگرانی های موجود در زمینه رشد و توسعه بدون ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: با حفظ اندازه اقتصادی موجود در صورتی که بخواهیم توسعه اقتصادی داشته باشیم، امکان از دست دادن 500 هزار فرصت شغلی در کشور وجود دارد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در حوزه نیروی انسانی هم در کشور با نبود تعادل روبه رو هستیم و باید تلاش شود که در راستای تعادل تخصص نیروی انسانی گام برداشته شود.

فیروزآبادی افزود: برآورد می شود که تا سال 1402 تمام افراد جویای کار از فارغ التحصیلان هستند و مجبور به تامین نیروی کار ساده از خارج کشور شویم.

وی با بیان این مطلب که اگر به این صورت پیش رویم در این سال به ازای هر کارگر ساده، دو نفر فارغ التحصیل داشته باشیم، گفت: تمام این موارد می تواند برای ما هم فرصت و هم تهدید به حساب آید.وی به نیاز کشور در زمینه وجود استراتژی های ملی در زمینه توسعه، اشتغال و نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: ایران از ظرفیت های بسیار بالایی از جمله در زمینه مشارکت مردم در امور مختلف کشور بهره مند است.