آرشیو پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۴۴
اقتصادی
۵

کارت دعوت اوپک برای 12 غیراوپکی

اوپک دعوتنامه ای برای شرکت ها و کشورهای مختلف برای شرکت در نشست این سازمان در 29 اکتبر فرستاده که نشان می دهد از 12 کشور غیر عضو این سازمان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «الوجیو دل پینو»، وزیر نفت و امور معدن ونزوئلاافزود:«نشست نمایندگان کشورهای صادرکننده نفت روز 29 اکتبر (شنبه 8 آبان ماه) در وین برگزار می شود و غیر از کشورهای عضو اوپک، کشورهای غیر عضو نیز برای همکاری در جهت اجرای طرح فریز نفتی به این اجلاس دعوت شده اند.» در عین حال رئیس آژانس بین المللی انرژی نسبت به موثر بودن طرح اوپک برای کاهش تولید جهت تقویت قیمت ها ابراز تردید کرد و گفت: چنین اقدامی موجب افزایش تولید در سایر نقاط جهان خواهد شد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت: با وجود رشد مصرف در چین، تقاضای جهانی در بازار نفت در سال 2017، به همان میزان سال 2016 یعنی 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. همچنین در حالی که کشورهای تولید کننده نفت در حال رایزنی در مورد کاهش تولید مورد نیاز برای برقراری توازن در بازار هستند، دبیرکل اوپک گفت، این سازمان با سخت ترین چالش دوران حیات خود مواجه است. بارکیندو در جریان سفر به بغداد گفت: «اوپک به مدت بیش از نیم دهه، دوران خوب و بد و وضعیت های مختلفی را پشت سر گذاشته و مرحله فعلی سخت ترین مرحله (حیات اوپک) است.» با انتشار گزارشی مبنی برافزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده و افزایش تولید در نیجریه، قیمت نفت در روز چهارشنبه بیشتر از یک درصد کاهش داشت. قیمت نفت برنت 61 سنت یا 1.20 درصد کاهش داشت و به 50.18 دلار در هر بشکه رسید.