آرشیو شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۵
اخبار کشور
۲

یک ایرانی در آمریکا به اتهام صادرات قطعات هواپیما محاکمه شد

وزارت دادگستری آمریکا از بازداشت و محاکمه یک ایرانی به اتهام صادرات غیرمجاز قطعات هواپیما و تجهیزات مورد استفاده در صنعت هوایی به ایران خبر داده است.

مقام های فدرال، منصور مقتدری زاده، 56 ساله، را در ماه ژوئن (خرداد ماه) در فرودگاه دنور در ایالت کلرادو بازداشت کردند. آنها مدعی شده اند که متهم در یک مورد ارتکاب جرم را پذیرفته است.

اتهام او نقض مقررات تحریم ایران بین سالهای 2005 و 2007 بود.

دادستان های آمریکایی پرونده این کیفرخواست را در سال 2010 تشکیل دادند اما آقای مقتدری زاده سال 2016 به آمریکا سفر کرد و پس از ورود به فرودگاه دنور، بازداشت شد.

مقام های آمریکایی مدعی هستند که منصور مقتدری زاده به دلیل ارسال غیرقانونی محصولاتی از قبیل دستگاه نشانگر مسیرهای هوایی، صفحه ها و میله های فلزی هواپیما، رنگ های استتار کننده و برخی مواد شیمیایی دیگر گناهکار شناخته شده است.

بر اساس مقررات تحریم های ایران، ارسال بسیاری از کالاها و خدمات از جمله هواپیما و قطعات مربوط به آن به ایران ممنوع بود.

پس از امضای توافق هسته ای (برجام) بین ایران و 1+5 قرار بر این بود که این مقررات تعدیل شود.

پاول فریدمن قاضی ارشد دادگاه فدرال آمریکا گفته است جزئیات حکم و جریمه منصور مقتدری زاده را روز 14 دسامبر امسال اعلام خواهد کرد که بر مبنای مقررات تصویب شده از سوی کنگره خواهد بود.

به گزارش رسانه های خارجی، براساس دستورالعمل های فدرال ممکن است وی به 46 تا 57 ماه زندان و پرداخت جریمه نقدی 20 تا 200 هزار دلار محکوم شود.