آرشیو شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۵
اقتصادی
۴

پول های ایران پس از برجام همچنان در کشورهای مختلف مانده است

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه پس از برجام فروش نفت افزایش یافت اما پول های ما در کشورهای مختلف مانده است.

یحیی آل اسحاق در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بدعهدی های پس از برجام اظهار کرد: میلیاردها دلار از پول کشور به بهانه های مختلف بیرون از کشور فریز شده و هنوز موفق به بازگرداندن این پول های بلوکه شده به کشور نشده ایم. اگرچه پس از برجام فروش نفت افزایش یافت اما قدرت بازگشت پول برای عرضه در داخل هنوز اتفاق نیفتاده و پول های ما در کشورهای مختلف مانده است.

وی افزود: بنابراین اگر فضای بین المللی، بدعهدی ها و بدقولی ها مرتفع شود دست دولت باز شده، عرضه ارز بیشتر شده و می تواند به این خواسته یعنی تک نرخی شدن ارز عمل کند.

آل اسحاق با اشاره به اینکه تقاضای داخل برای کالابا توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کم است، گفت: یکی از راه های افزایش تقاضا و افزایش ورود ارز به کشور صادرات است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز یعنی ارز مبادله ای را با نرخ بازار یکی کنیم، بیان داشت: نرخ ارز بازار تابع عرضه و تقاضا است بنابراین برای تک نرخی کردن ارز باید بررسی شود که نرخ بازار را چگونه می توان تنظیم کرد.

آل اسحاق بیان داشت: صادرکنندگان اعتقاد دارند نرخ ارز موجود پایین است و باید نرخ ارز بالاتر برود تا صادرات مقرون به صرفه باشد و مشکلات دیگر در سایه درآمد حاکم بر صادرات شود.

وی افزود: اما نرخ ارز برای وارد کننده هر چقدر پایین تر باشد بهتر است، مخصوصا برای تهیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز داخل بنابراین تک نرخی شدن ارز در حوزه های صادرات، واردات و بالانس اقتصادی زوایای مختلفی دارد. تک نرخی کردن ارز ضرورت اقتصاد است و همه در حوزه های مختلف به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت نظام تک نرخی شدن ارز پیش رفت.