آرشیو یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۶
اقتصادی
۴

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: وضعیت نقل و انتقال پول در پسابرجام گل و بلبل نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: برخلاف اظهارات رئیس جمهور نقل و انتقال پول در شرایط پس از برجام وضعیت گل و بلبلی ندارد.

مجیدرضا حریری در گفت وگو با تسنیم در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفع مشکلات نقل و انتقال پول در شرایط پس از اجرای برجام اظهار کرد: وضعیت فعلی نقل و انتقال پول با شرایط قبل از اجرای برجام تفاوت کرده اما با شکل «گل و بلبلی» که رئیس جمهور این شرایط را مطرح می کنند نیست و عمده نقل و انتقالات هنوز خارج از سیستم بانکی انجام می شود.

وی افزود: در تجارت با بیشتر کشورها هنوز مبادلات تجاری از طریق صرافی ها انجام می شود مگر در کشورهایی که بانک مرکزی برای آنها حواله صادر کند که تعداد آنها محدود است و ما در سیستم چرخه بین المللی بانکداری جهانی نیستیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: سوئیفت اکنون در کشور ما وجود دارد اما هر کشوری حاضر نیست با ما همکاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع مبادلات تجاری را می توان به اتومبیلی تعبیر کرد که سویچ دارد اما آمادگی لازم برای حرکت ندارد.

حریری با بیان اینکه بانکداری کشور نیز مشکلات جدی دارد گفت: در حال حاضر صورت های مالی شفاف در بانک های کشور وجود ندارد و نسبت سرمایه به معوقات قابل ارائه در دنیا نیست و بخش عمده ای از مشکلات بانکداری کشور داخلی و ناشی از عدم شفافیت است.