آرشیو یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۶
حوادث - اخبار کشور
۱۱

عوامل محیطی شایعترین عامل سرطان معده در ایران: 50 درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع درمان می شوند

عضو کمیته علمی و اجرایی اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا با بیان اینکه شایعترین نوع سرطان در ایران، سرطان معده است، نقش عوامل و آلودگی های محیطی را در بروز این بیماری بسیار موثر دانست.

دکتر ناصر پارسا گفت: در محیط زیست حدود 100 هزار نوع ماده شیمیایی شناسایی شده که هزار نوع آن سرطان زا است مانند مشتقات نفتی، مواد شیمیایی موجود در رنگ ها و آفت کش ها و مشروبات الکلی که پرهیز از مصرف آنها در اختیار انسان ها است و می توانند با عدم مصرف این مواد عوامل سرطان زا را از خود دور کنند.

پارسا افزود: طبق نتایج مطالعات، با کنترل عوامل خطر می توان تا 40 درصد از بروز سرطان ها پیشگیری کرد.

وی درخصوص پیشگیری از سرطان ها به سرطان معده اشاره کرد و گفت: هلیکوباکتری پیلوری که 80 درصد افراد جهان به خصوص در خاورمیانه و ایران به دلیل مصرف زیاد سبزیجات در معده خود دارند، سبب زخم معده می شود اما به راحتی درمان می شود.

عضو کمیته علمی و اجرایی اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا ادامه داد: در صورتی که این باکتری طی یک سال درمان نشود، سبب آسیب دیواره معده می شود و می تواند سرطان معده را به دنبال داشته باشد.

وی شایع ترین سرطان ها در زنان را به ترتیب سرطان پستان، روده بزرگ، معده، مری، ریه، تخمدان و خون و شایعترین سرطان ها در مردان را به ترتیب معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، ریه و مری عنوان کرد.

پارسا ضمن تاکید بر پیشگیری از بروز سرطان خاطرنشان کرد:50 درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع درمان می شوند و فرد می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد.

اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا از 27 تا29 آبان ماه با حضور متخصصان داخلی و متخصصانی از 15 کشور در تهران برگزار می شود.