آرشیو یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۷۵
دانش
۷
دنیای ذهن

انجام بازی های ویدئویی و کار با تلفن های هوشمند، مغز را تقویت می کند

هانیه علیزاده
منبع: psypost.org

این روزها با گسترش استفاده از رایانه و تلفن های هوشمند، یکی از مهم ترین مشکلاتی که اغلب خانواده ها با کودکان و نوجوانان خود دارند، انجام بازی های ویدئویی و استفاده از تلفن های هوشمند است. نتایج مطالعات جدید نشان می دهد، انجام محدود بازی های ویدئویی می تواند برای مغز کودکان مفید باشد و عملکرد مغز کودکان را بهتر کند. با این حال محققان می گویند انجام زیاد این بازی ها، بدون شک آسیب رسان خواهد بود.

تصویر انجام بازی های ویدئویی و کار با تلفن های هوشمند، مغز را تقویت می کند

در این مطالعه که روی 2442 کودک 7 تا 11 ساله در اسپانیا انجام شده، ارتباطی بین استفاده از بازی های ویدئویی و توانایی های شناختی مانند حافظه، یادگیری و توجه مشاهده شده است. انجام یک ساعت بازی در هفته به بهتر شدن مهارت های حرکتی و بهبود یافتن نمرات مدرسه کمک می کند، اما نکته قابل توجه این است که در کودکانی که بیش از دو ساعت در هفته به بازی های ویدئویی و رایانه ای مشغول هستند، این بهبود دیده نشده است. افزایش مدت زمان انجام این گونه بازی ها تا 9 ساعت در هفته باعث افزایش مشکلات رفتاری، ناسازگاری و کاهش توانایی ارتباط اجتماعی و اثرات منفی دیگر در کودکان و نوجوانان می شود. بنابراین می توان گفت مفید یا مضر بودن انجام بازی های رایانه ای و ویدئویی به میزان زمان استفاده از آن بستگی دارد.

محققان با بررسی تصاویر مغزی کودکان مورد مطالعه دریافتند، انجام بازی ها فعالیت در نواحی مغزی را که مربوط به یادگیری مهارت های جدید است، بهبود می بخشد. کودکان در گذشته با انجام ورزش و بازی در فضاهای باز، مهارت های حرکتی و نواحی مغزی مربوط به یادگیری را تقویت می کردند. تحقیقات تصویربرداری مغزی نشان می دهد، امروزه کودکان با انجام بازی های ویدئویی و رایانه ای، می توانند نواحی مغزی مربوط به مهارت های حرکتی و یادگیری را تقویت کنند.