آرشیو دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۴۷
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

توصیه ای به صالحی امیری نشر را نجات دهید

کامران فانی (کتابشناس)

سیدرضا صالحی امیری در مدت سه سالی که به عنوان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مشغول فعالیت بود، اقدامات خوبی انجام داد و عملکرد قابل قبولی داشته است. اقداماتی که از جمله آنها می توان به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در اندیشگاه و همچنین ارتباط با نخبگان علمی- فرهنگی اشاره کرد. به عنوان یکی از اهالی کتاب امیدوارم اگر ایشان موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شد، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همین رویه را در پیش بگیرد.

خوشبختانه صالحی امیری بواسطه آنکه خود فردی فرهنگی است در این سه سالی که در کتابخانه ملی مدیریت امور را بر عهده داشت؛ اهمیت ویژه ای برای مسائل فرهنگی مرتبط با کتاب و کتابخوانی قائل بود. با وجود این زمان چندانی از دولت یازدهم باقی نمانده و نمی توان انتظار معجزه داشت؛ با این همه امیدوارم وزیری که جانشین علی جنتی می شود حداقل در این فرصت باقی مانده حمایت ویژه ای از ناشران داشته باشد.

متاسفانه نشر ما حال و روز خوبی ندارد و ناشران بیش از هر زمان دیگری به پشتیبانی مالی نیاز دارند. در این چند سال حمایت دولت از فعالیت های اقتصادی قابل توجه بوده؛ مساله ای که باید در بخش فرهنگ و بخصوص کتاب هم انجام شود. به هر حال انتشار کتاب هم نوعی تولید به شمار می آید و باید جدی تر گرفته شود. حوزه کتاب با رکود مواجه شده و این اتفاق هم جز با حمایت جدی و برنامه ریزی های کلان برطرف نمی شود. از آقای صالحی امیری درخواست دارم که نشر را جدی گرفته و آن را نجات بدهد.