آرشیو دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۴۷
فرهنگ و هنر
۲۲
فرهنگ

مصطفی ملکیان در مراسم بزرگداشت قیصر امین پور: شخصیت بیرونی <قیصر> بسیار سالخورده تر از درونش بود

همزمان با سالروز درگذشت مرحوم دکتر قیصرامین پور شاعر و غزلسرا، شامگاه شنبه 8 آبان آیین بزرگداشتی با همکاری دفتر شعر جوان و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در ابتدای این برنامه با بیان اینکه قیصر امین پور از نظر من انسان غریبی بود، بیان داشت: پشت چهره همیشه خندان وی غمی نهفته بود زیرا این شاعر بزرگ هیچ گاه از درد جامعه دور نبود. در ادامه، مقاله دکتر نظری استاد دانشگاه در خصوص قیصر امین پور نیز قرائت شد که در بخشی از این مقاله آمده است: قیصر ازمعدود شاعرانی است که اخلاق وانصاف را در اشعارش رعایت کرده است. وی شاعری بوده که انقلاب را تجربه کرده ولی ازشتاب زدگی در اشعارش اجتناب می کند، در اشعار قیصر می توان ظرایف و تعامل را دریافت کرد. قیصر شاعری است که ساکن آرمانشهر و سازنده آرمانشهر بود. قیصر جامعه ای آرمانی که عدالت در آن گسترده باشد طلب می کرد.

در ادامه مصطفی ملکیان نویسنده و مولف پیرامون شخصیت قیصر امین پور گفت: یکی از مشکلاتی که قیصر در اشعارش به آن اشاره می کند فاصله گرفتن از کودک درونش است. در واقع این منشا بسیار مهمی است در دردها و رنج های او که علاوه بر درد و رنج مردم، شخصیت بیرونی او بسیار سالخورده تر از درونش بود. این شاعر در اشعار خودش به 18 نیاز کودک درون خودش اشاره می کند که قابل توجه است. با وجود این نخستین و مهم ترین نکته در اشعار قیصر عاشقی است. در پایان این برنامه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسرافیل شیرچی هنرمند خوش نویس، یکی از آثار ارزشمند این هنرمند به خانواده امین پور هدیه شد. در این برنامه بسیاری از شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری از جمله فاضل جمشیدی، سهیل محمودی، محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و چیستا یثربی همچنین زیبا اشراقی همسر مرحوم قیصر امین پور حضور داشتند.