آرشیو یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۷۵
تپش روز
۵

روزنه امید برای قاتل مرد نگهبان

پسر ایرانی که نگهبان افغان را با انگیزه سرقت به قتل رسانده بود، به خاطر این که زمان قتل کمتر از 18 سال داشت دوباره محاکمه می شود.

به گزارش جام جم، اوایل سال 85 مردی با پلیس شهرستان رباط کریم تماس گرفت و از درگیری میان یک جوان ایرانی با یک مرد افغان خبرداد. ماموران با حضوردر محل حادثه که کارخانه ای در جاده ساوه بود، مشاهده کردند مرد افغان که نگهبان کارخانه بوده زخمی شده و جلوی اتاقک نگهبانی کارخانه کناری افتاده است. مرد زخمی که ماشاءالله نام داشت به دلیل شدت خونریزی در بیمارستان فوت کرد.

همزمان با تشکیل پرونده قضایی، دوستان مقتول که شب جنایت در خانه اش بودند، شناسایی و به پلیس آگاهی فراخوانده شدند. با تحقیق از این افراد مشخص شد آنها همراه یک پسر ایرانی به نام مرتضی برای مصرف موادمخدر به اتاقک نگهبانی ماشاءالله رفته بودند که پسر ایرانی مرتکب قتل شده. او می خواسته پول های مرد نگهبان را سرقت کند که موفق نشده بود. با توجه به اظهارات شاهدان ماجرا، جوان ایرانی تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و چند روز بعد از حادثه در مخفیگاهش شناسایی و دستگیر شد. او با انتقال به پلیس آگاهی در بازجویی ابتدا ادعا کرد مقتول قصد آزارو اذیت او را داشته که با وی درگیر شده و برای نجات خود او را کشته اما زمانی که با شاهدان جنایت روبه رو شد، اعتراف کرد به قصد سرقت پول های مقتول به اتاق نگهبانی رفته اما با مقاومت مقتول ناکام مانده است. متهم پس از بازسازی صحنه قتل روانه زندان شد. او پاییز سال 92 در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص، پنج سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد. اما با توجه به این که اولیای دم و وکیلشان در دادگاه حاضر نشده بودند، رای صادره نقض و متهم دوباره محاکمه شد. این بار وکیل اولیای دم در دادگاه حاضر شد و گفت اولیای دم به جای قصاص دیه می خواهند که حکم صادره در شعبه 11 دیوان عالی کشور تائید و پرونده به شعبه چهارم دادسرای امور جنایی تهران ارسال شد. چندی پیش خانواده قاتل شناسنامه و مدرکی از ثبت احوال به اجرای احکام ارائه کردند که نشان می داد او در زمان وقوع جنایت زیر 18 سال بوده که پرونده وی به دیوان عالی کشور ارسال شد و قضات پس از بررسی موضوع، نظر دادند او باید دوباره محاکمه شود.