آرشیو سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۷۷
سلامت
۱۳
خبر سلامت

پیشگیری از آنفلوآنزا، بدون واکسن

مترجم: یاسمین مشرف
منبع: mirror.co.uk

واکسن، یکی از راه هایی است که این روزها برای مقابله با آنفلوآنزا توصیه می شود، اما شما می توانید با انجام کارهایی که سیستم ایمنی تان را تقویت می کنند و آن را رو به راه نگه می دارند تا حد زیادی با مشکلات ابتلابه این بیماری مقابله کنید. از موارد زیر غافل نشوید:

هرروز با ویتامین D

یکی از بهترین راه ها برای سلامت ماندن و پیشگیری از سرماخوردگی، اطمینان از دریافت ویتامین های حیاتی است. بیشتر کارشناسان توافق دارند که یکی از مکمل هایی که در فصل سرما باید مصرف شود ویتامین D است. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت کرده و به مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند. دوز بالاتر این ویتامین را با مصرف مکمل های این ویتامین دریافت کنید.

تحمل یک دوش سرد

تحمل چند دقیقه آب سرد پس از یک دوش روزانه می تواند شما را از آبریزش سرماخوردگی دورنگه دارد. آنچه اتفاق می افتد این است که بعد از یک دوش آب سرد، بدن سعی می کند خودش را گرم کند، سرعت متابولیسم افزایش پیدا می کند، سیستم ایمنی فعال می شود و گلبول های سفید بیشتری تولید می شوند تا با ویروس ها مقابله کنند.

مصرف سبزیجات

مطالعات موسسه آبراهام کمبریج نشان می دهد مصرف مقادیر زیادی سبزیجات سبز مثل بروکلی و اسفناج، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. این موادغذایی حاوی مواد مغذی هستند که گلبول های سفید را تقویت کرده و آنها را در بالاترین سطح فعالیت خود قرار می دهند.

مصرف گیاهان دارویی

تحقیقات مرکز سرماخوردگی دانشگاه کاردیف انگلستان نشان می دهد استفاده از گیاه اکیناسه یا سرخارگل ابتلابه سرماخوردگی را تا 25درصد کاهش می دهد. مصرف این گیاه می تواند برای افرادی که سالانه چندبار به سرماخوردگی مبتلامی شوند مفیدباشد.

ادویه جات

برخی ادویه ها مثل فلفل، زردچوبه، سیر و کاری دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی هستند. پروفسور ران اکلز از مرکز سرماخوردگی دانشگاه کاردیف می گوید: این مواد تولید مخاط را تقویت کرده و باعث پاک شدن سینوس ها می شوند.

ورزش متعادل

ورزش با تحریک سلول های ایمنی که با سرماخوردگی مقابله می کنند از بیمارشدن شما جلوگیری می کند. با این حال زیاده روی در ورزش، می توند اثر معکوس داشته باشد. دلیل این موضوع این است که فشار ناشی از ورزش زیاد، از توان دفاعی بدن می کاهد و بدن را مستعد بیماری می کند.