آرشیو چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۴۹
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

حسن انوشه فرهنگنامه نویس

در ستایش <تالیف>

به بهانه روز جهانی تشویق نویسندگان به تالیف

امروز روز جهانی تشویق نویسندگان به تالیف است. اگر خواهان ارتقای کشور در حوزه ها و علوم مختلف هستیم باید محققان و پژوهشگران را به تالیف یافته هایشان تشویق کنیم. این مساله بویژه زمانی که برخی با کتاب سازی، سعی در انتشار آثاری به نام خود دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. حداقل از این طریق می توان کاری کرد که بازار کتاب تنها در سیطره آثار کم ارزش نباشد؛گرچه معتقدم حتی در شرایط فعلی که برخی به کتاب سازی و انتشار آثار کم ارزش دست می زنند، باز هم تعداد آثار خواندنی و قوی کم نیست. تا همین چند سال قبل، آن طور که شنیده بودم سالانه بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشورمان منتشر می شد؛ آماری که به طور قطع طی این چند سال با افزایش بسیاری روبه رو شده است.

حتی اگر بگوییم که نیمی از این کتاب ها، کتاب سازی یا کتاب های بی ارزش هستند باز هم نیمی از این تعداد به آثار با ارزش تعلق دارد که آن هم تعداد کمی نیست. البته تاکیدی که بر تالیف است به این معنا نیست که نباید سراغ ترجمه و آثار منتشر شده در کشورهای دیگر رفت. به هر حال باید برنامه ریزی و حتی تلاش خود اهالی قلم به گونه ای باشد که میان آثار ترجمه شده و تالیفی تعادل برقرار باشد.

ما در تمام حوزه ها، هم به آثار تالیفی نیاز داریم و هم به آثاری که دربردارنده یافته های دیگر محققان و پژوهشگران جهان است. البته تالیف در حوزه ادبیات هم از اهمیت بسیاری برخوردار است؛چراکه منجر به حفظ داشته های فرهنگی مان و حتی انتقال آنها به دیگر نقاط جهان می شود. ای کاش مسئولان شرایطی فراهم کنند تا در ایران هم مانند دیگر کشورها آثار تالیفی با موانع کمتری روبه رو شوند و نویسندگان مجالی برای انتشار و عرضه کتاب هایشان پیدا کنند.