آرشیو پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۰
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

چرا سرطان رهایم نمی کند؟

دکتر علیرضا نیکوفر (دبیر علمی کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی)

مردی 53 ساله هستم. حدود 10 سال پیش توموری در بازوی راست من پیدا شد و رشد کرد که نتایج آزمایش ها نشان داد توده ای سرطانی است. پس از درمان دارویی و جراحی در حالی که فکر می کردم بهبود یافته ام، سه سال بعد از درمان به طور اتفاقی و طی یک سونوگرافی متوجه رشد تومور سرطانی در کنار کلیه ام شدم که خوشبختانه بار دیگر به دلیل تشخیص در مراحل ابتدایی، درمان آن هم موفقیت آمیز بود. اما من همچنان نگرانم که دوباره این بیماری جای دیگری از بدنم به سراغم بیاید. لطفا مرا راهنمایی کنید که چرا چنین است و آیا امکان عود مجدد آن وجود دارد؟

تحقیقات نشان داده اگر بیماری سرطان تا 5 سال عود نکند احتمال عود مجدد آن، بسیار ناچیز است. اما گاهی ممکن است هنگام درمان، سلول های سرطانی به طور کامل از بدن بیمار خارج نشده باشند یا تحت شرایطی خاص دوباره فعال شوند. استرس یا بیماری های مختلف می توانند سلول های سرطانی سرکوب شده را دوباره فعال کنند.

عود مجدد بیماری به دو صورت نمایان می شود. در عود موضعی ما در همان محل قبلی با فعالیت مجدد سلول های سرطانی مواجه می شویم اما گاهی هم دیده می شود که بیماری عضوی دیگر را درگیر می کند. چراکه سلول های سرطانی می توانند از منشا خود جدا شده و در سایر قسمت ها توموری مانند تومور اولیه ایجاد کنند.

از این رو سعی می شود در حین استفاده از درمان های جراحی یا رادیوتراپی از شیمی درمانی به عنوان درمان سیستمتیک یا عمومی استفاده کرد تا اگر سلول هایی از منشا اولیه جدا شده و وارد خون شده اند را از بین ببریم.