آرشیو پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۰
ایران زمین
۱۹

ژاپن در کهگیلویه و بویراحمد طرح مشارکتی اجرا می کند

حوزه آبخیزداری«زیلایی» کهگیلویه و بویراحمد با هدف اجرای طرح مشارکتی حوضه های آبخیز و عرصه های منابع طبیعی بین کهگیلویه و بویراحمد و کشور ژاپن در این استان مورد بررسی قرار گرفت.

«جواد رحیمیان»، رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد درگفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فاز نخست طرح مشارکتی جنگل و مرتع ژاپن و ایران در چهار محال و بختیاری به مدت 5سال از 2010 تا 2015 در مناطق روستایی کوهرنگ اجرا شد. «کازوهیسا کاتو»، کارشناس ژاپنی طرح جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) در نشست مشترک با مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج به تشریح طرح بین المللی مشارکت جنگل و مرتع پرداخت و بر اجرای آن در این استان خبر داد و بیان کرد: این طرح مشارکتی هم اینک در ایران در حال اجراست و فاز نخست آن در چهار محال و بختیاری انجام شده و بعد از تکمیل پرسشنامه و ارزیابی شرایط در کهگیلویه و بویراحمد با طرح بین المللی جایکا در این استان نیز اجرا خواهد شد.

کاتو، شناسایی مشکلات حوضه های آبخیز و عوامل موثر بر منابع طبیعی را به عنوان اولویت های اجرایی این طرح برشمرد و گفت: فرسایش خاک، کمبود منابع آب، تخریب جنگل و مرتع، آلودگی منابع آبی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی از مشکلات اصلی عرصه های طبیعی است.