آرشیو پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۰
ایران زمین
۱۹

میراث فرهنگی

«انسان بالدار» پاسارگاد چهره ای تازه به خود گرفت

شیراز - خبرنگار «ایران»/مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در محوطه باستانی پاسارگاد در فارس به اتمام رسید.

«حمید فدایی»، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به آغاز مرمت سنگ نگاره انسان بالدار از هفته نخست مهرماه، اظهار داشت: مرمت این بنا با همکاری مشترک ایران و ایتالیا 3 هفته به طول انجامید و حفاظت سنگی و ساختاری اثر انجام شد. با عملیات پاکسازی سطحی، برخی از مواد مرمتی که به اشتباه در دوره های مرمتی گذشته روی بنا اعمال شده و سطح بنا را پوشانده بود، پاکسازی شد. بخش دیگر کار پر کردن و مهر کردن ریز ترک هایی بود که روی سطح اثر وجود داشت و بخش دیگر به هوازدگی اثر و ایجاد درزهای اطراف پوسته سنگی بنا مربوط می شد.

وی با بیان اهمیت این نقش برجسته، تصریح کرد: این نقش برجسته از مهم ترین آثار در محوطه این میراث جهانی است و به اعتقاد برخی محققان، چهره خود کوروش است.

2 اثر تاریخی گلستان ملی شد

2 اثر تاریخی قدمگاه «خواجه خضر» و خانه «رحیم خان مقصودلو» در حوزه شهرستان گرگان در فهرست آثار ملی قرارگرفت.

«ابراهیم کریمی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان به ایرنا، گفت: قدمگاه خواجه خضر یکی از بناهای تاریخی گرگان و متعلق به دوره قاجاربوده که درجبهه شرقی تپه تاریخی قلعه«خندان» واقع است. تزئینات، قاب بندی واستفاده ازچوب در ساخت درها و پنجره ها از ویژگی های این اثر است.

وی با یادآوری ثبت ملی خانه رحیم خان مقصودلو واقع در شهر «سرخنکلاته» از توابع گرگان، اظهار داشت: این اثر نیز متعلق به دوران قاجاریه است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است