آرشیو یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۲
صفحه آخر
۲۴
یادبود

یک سال پس از «پوری سلطانی»

در آرزوی کتابخانه مدرن در ایران

نوش آفرین انصاری

امروز دقیقا یک سالی می شود که دیگر خانم پوری سلطانی در بین ما نیست و بی اغراق در تمام این روزها به فکرش بودم. امروز بواسطه برنامه ای به حضور در کتابخانه ملی دعوت شده ام و چقدر حیف که دیگر پوری عزیز حضور ندارد تا او هم در چنین نشست هایی شرکت داشته باشد.

او در تاسیس ساختمان جدید کتابخانه ملی نقشی بسزا داشت و امیدوار بود تا در رابطه با نحوه اداره آن روز به روز با پیشرفت های بیشتری روبه رو شویم. امیدوارم حالاکه او دیگر نقشی در فعالیت های این مرکز مهم علمی- فرهنگی ندارد از شیوه فعلی اداره کتابخانه ملی و تالارهای آن راضی باشد. امیدوارم آنچه در حوزه فنی و ساختاری این کتابخانه رخ می دهد موجب رضایت خاطر او شود.

همین چند روز قبل، کتاب «رده BP اسلام: گسترش رده اسلام بر اساس نظام رده بندی کنگره»، نوشته دکتر احمد طاهری عراقی را دیدم و باز به یاد او افتادم. بی اغراق اگر اصرارهای پوری و تشویق او نبود طاهری چنین اثر ارزشمندی را نمی نوشت؛ کتابی که بتازگی چاپ دیگری از آن منتشر شده و نام زهره علوی، یکی از شاگردان برجسته خانم سلطانی روی جلد آن خودنمایی می کند. خوشحالم که چنین کتاب ارزشمندی تالیف شده و امروز متولیان بیش از صدها کتابخانه ای که در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، می دانند که با بهره گرفتن از چه الگویی می توانند به رده بندی اسلام در کتابخانه ها دست بزنند. یکی دیگر از کتاب هایی که او تاثیر قابل توجهی در تالیف و انتشار آن از سوی کتابخانه ملی داشت، مجموعه کتاب های «فهرستگان کتاب های چاپی» است که در بیش از 50 جلد منتشر شده اند؛ شاید اگر همت او نبود امروز شاهد بسیاری از این قبیل اقدامات نبودیم. حالاکه پوری عزیز دیگر در بین ما نیست امیدوارم روزی شاهد تحقق بزرگ ترین آرزوی او در ارتباط با خدمات رسانی کتابخانه های عمومی کشور در بالاترین سطح استانداردهای جهانی باشیم.

5 برگزار می شود.