آرشیو یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۲
کارآفرینی
۱۵
پیشخوان

پیچ و خم های «آمازون» از گاراژ خانه تا بازارهای جهان

محمد مهر

ماهنامه «دانش بنیان» در شماره اخیر خود به سرگذاشت سایت آمازون غول بزرگ و محبوب در تجارت الکترونیک که از فروش 510 هزار دلاری در سال 1995، امروز به فروش 17 میلیارد دلاری رسیده پرداخته است.

در بخشی از این مطلب با اشاره به پرش حیرت آور جف بزوس، بنیانگذار آمازون از گاراژ خانه تا فتح بازارهای فروش مجازی و آنلاین دنیا آمده است: بزوس برای راه اندازی کمپانی نوپای خود سراغ گاراژ خانه اش رفت و کار ساخت نرم افزار را با چند کارمند شروع کرد.

او به مرور کارش را به یک خانه دو اتاق خوابه گسترش داد که مجهز به سه نرم افزار میکرو استیشن بود و به سایت آزمایشی بزوس و همکارانش تبدیل شد. با آماده شدن نسخه بتا، بزوس از 300 نفر از دوستانش خواست آن را امتحان کنند و سپس آمازون را که نامش با الهام از رودخانه پرپیچ و خم امریکای جنوبی انتخاب شده بود، در 16 جولای سال 1995 بازگشایی کرد. موفقیت اولیه آمازون غیر منتظره بود. این سایت بدون هر گونه تبلیغ رسانه ای طی 30 روز اول شروع به کارش توانست محصولات خود را در امریکا و 45 کشور خارجی بفروشد و در دو ماه به فروش 20 هزار دلاری در هفته دست یابد.

اما ایده اولیه راه اندازی آمازون زمانی به فکر بزوس رسید که او فهمید تعداد وب سایت های فعال در آن زمان طی یک سال رشدی معادل 2300 درصدی را تجربه کرده است، این رقم عقل از سر او پراند. بزوس می خواست راهی پیدا کند که بتواند در این رشد سهیم باشد، بنابراین سعی کرد کالاهایی را پیدا کند که می توان آنها را به بهترین شکل ممکن به صورت مجازی و آنلاین به مشتری ها فروخت، پس کتاب را انتخاب کرد و همه آینده اش را روی آن سرمایه گذاری کرد.

در سال 1998 عرضه سی دی و نوارهای ویدئویی هم توسط آمازون آغاز شد و کمی پس از آن آمازون از طریق مشارکت در عمده فروشی شروع به فروش لباس، اسباب بازی و تجهیزات الکترونیکی کرد. این سایت در حال حاضر بیش از 60 هزار لینک مختلف دارد و در زمینه فروش اینترنتی در سراسر جهان پیشرو است.