آرشیو دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۵۳
ایران زمین
۲۳

بهره برداری ازچاه <نیمه چهارم> در سیستان وبلوچستان

آب چاه نیمه چهارم با عنایت دولت برای نخستین بار بعد از سال ها چشم انتظاری کشاورزان سیستان دیروز یکشنبه با حضور «علی اوسط هاشمی»، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان محلی روی 45 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه رها سازی شد.

«رضا نجفی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان درحاشیه آغاز به کار این طرح درگفت و گو با ایرنا بیان کرد: در سنوات گذشته تنها آب «چاه نیمه یک» برای استفاده کشاورزان برخی شهرستان های سیستان رهاسازی می شد که می توانست 16 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را زیر پوشش قرار دهد. از دیروز برای نخستین بار آب چاه نیمه چهارم با خروجی به طول 18 کیلومتر رها سازی شد تا 45 هزار هکتار از زمین های منطقه نیز از آب های چاه نیمه ها برای کشاورزی بهره گیرند.

وی تصریح کرد: هم اینک در مجموع 65 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان از آب چاه نیمه ها بهره مند می شوند که بهبود وضعیت کشاورزی منطقه را نوید می دهد.

چاه نیمه ها گودال های بزرگ طبیعی درمنطقه سیستان هستند که برای ذخیره آب مورد نیاز شهرستان های پنج گانه شمال سیستان و بلوچستان و زاهدان استفاده می شود، آب این منابع یا گودال ها از طریق رودخانه هیرمند و بارندگی ها و جاری شدن سیلاب های ناشی از این بارندگی ها که به «دشتمال» معروف است، تامین می شود.