آرشیو سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۶۶۸
اقتصاد
۵
به روایت آمار

مشارکت 27 کشور در اجرای پروژه های داخلی

طرح های سرمایه گذاری انجام شده با مشارکت 27 کشور در خلال سال های شهریور 92 تا اسفند 94 صورت گرفته است. در میان این کشورها، حضور هشت کشور از اتحادیه اروپا یعنی آلمان، اتریش، فرانسه، هلند، ترکیه، انگلستان، ایتالیا و ایرلند به چشم می خورد.

تحلیل عملکرد حوزه سرمایه گذاری خارجی از سوی فعالان خصوصی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد در میان شرکای سرمایه گذاری خارجی، کشورهای افغانستان با 28 طرح، ترکیه با 16 طرح، چین با 12 طرح، امارات متحده عربی با 8 طرح و هندوستان، فرانسه و آلمان هر کدام با 5 طرح، مجری بیشترین تعداد پروژه های سرمایه گذاری در ایران بوده اند.

بیشترین حجم سرمایه ورودی به ایران از سوی کشورهای آلمان با 1/1 میلیارد دلار، چین 404 میلیون دلار، طرح مشترک کره، ژاپن و اتریش 287 میلیون دلار و امارات متحده عربی 283 میلیون دلار بوده است. بیش از 98 درصد سرمایه وارد شده از کشور آلمان مربوط به پروژه تولید انواع سیلیکون جامد در استان فارس است. همچنین تقریبا نیمی از سرمایه گذاری کشور چین در ایران مربوط به پروژه تولید شمش چدن در استان زنجان است که در تاریخ 25 شهریور 92 در هیات سرمایه گذاری به تصویب رسیده و با مشارکت 95 درصدی کشور چین راه اندازی شده است. به لحاظ بیشترین حجم ورود سرمایه به کشور بعد از آلمان و چین، کشورهای کره جنوبی، ژاپن و اتریش در یک طرح سرمایه گذاری در زمینه احداث مجتمع کارخانجات فولادسازی، معادل 287 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند. این طرح با نسبت مشارکت خارجی 45 درصدی در تاریخ 25 اسفند 94 تصویب شده و در منطقه آزاد چابهار به اجرا درمی آید. کشور امارات متحده عربی نیز علاوه بر دو طرح مشترک که با سایر کشورها در ایران تصویب کرده به تنهایی با انعقاد 8 طرح سرمایه گذاری با ایران منجر به ورود 283 میلیون دلار به کشور شده است. تقریبا 70 درصد سرمایه گذاری این کشور در زمینه تولید سیگار در قالب دو طرح در استان البرز انجام شده است. این طرح ها که در سال های 93 و 94 به تصویب رسیده اند هریک با مشارکت 100 کشور امارات راه اندازی شده اند.