آرشیو دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۸۹
صفحه آخر
۱۲

بحران امنیتی، صنعت توریسم و هواپیمایی ترکیه را زمینگیر کرد

بحران های امنیتی در ترکیه که متاثر از سیاست های مداخله جویانه این کشور در منطقه است صنعت توریسم و هواپیمایی ترکیه را با «بحران» مواجه کرده است.

سرویس خارجی- تنش های سیاسی و ناامنی ها در ترکیه باعث شده گردشگران خارجی به ویژه اروپایی ها دیگر تمایلی برای سفر به این کشور نداشته باشند. کشوری که تا همین چند سال گذشته بخش زیادی از درآمدهای ارزی اش را مدیون صنعت توریسم بود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، زیان هواپیمایی ترکیه در نیمه نخست امسال به 644 میلیون دلار رسیده است. این شرکت مجبور شده استفاده از حدود 30 فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ خود را به علت پایین بودن تقاضا متوقف کند. شبکه «المیادین» در این مورد اعلام کرد: «پیامدهای تنش های امنیتی و بی ثباتی سیاسی در ترکیه بر اقتصاد این کشور ادامه دارد. هواپیمایی ترکیه 298 فروند هواپیمای مسافربری در اختیار دارد و یکی از بزرگترین ناوگان های هوایی مسافربری در اروپا محسوب می شود. این شرکت 22 مقصد پروازی خود را هم به علت نبود مسافر، لغو کرده است. اعتماد سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد ترکیه به ویژه پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور به شدت کاهش یافته است.»

گفتنی است ترکیه تحت زعامت اردوغان در چند سال گذشته با اتخاذ سیاست های مداخله جویانه در منطقه و به ویژه حمایت از تروریست های اعزامی به سوریه باعث شعله ور تر شدن درگیری ها در منطقه شده است. این سیاست ترکیه باعث شده تا پس لرزه های حملات تروریستی در عراق و سوریه به ترکیه نیز برسد و این کشور بارها شاهد حملات تروریستی باشد. ترکیه به اعتراف دوست و دشمن امروز یکی از حامیان اصلی گروه های تروریستی در منطقه است. حمایت از تروریست ها از جمله سیاست های غلطی است که ترکیه را درگیر بحران امنیتی کرده است. در 18 مهر 94، بر اثر دو انفجار در جریان برگزاری یک تظاهرات در آنکارا 95 نفر کشته و 200 نفر مجروح شدند. اواخر اسفند 94 نیز وقوع یک حمله انتحاری در مرکز آنکارا پایتخت ترکیه موجب کشته شدن 37 تن و زخمی شدن بیش از 125 تن شد. اواخر تیرماه هم بر اثر حمله تروریستی به یک گردهمایی جوانان در شهر سوروچ دستکم 28 نفر کشته و 100 نفر زخمی شدند. در همین ماه و طی یک حمله تروریستی دیگر به فرودگاه بین المللی آتاتورک اسلامبول، 28 تن کشته و 60 نفر مجروح شدند. انفجارهای تروریستی در ترکیه هنوز پایان نیافته است.