آرشیو سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۶۷۴
اقتصاد
۵
به روایت آمار

بودجه 96 با نفت 40 دلاری بسته می شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از سناریوی نفت 40دلاری در بودجه سال 96 کل کشور خبرداده و گفته که سهم صندوق توسعه ملی از درآمد حاصل از فروش نفت به بالای 40 درصد خواهد رسید. آنطور که سیدحسن حسینی شاهرودی گفته از آنجا که لایحه برنامه ششم با تاخیر به مجلس ارایه شده، لذا این موضوع سبب شده که برنامه پنجم برای یکسال تمدید شود. به گفته او هنوز برنامه ششم نهایی نشده و بر همین اساس بودجه سال آینده متصل به برنامه ششم نخواهد بود. حسینی شاهرودی تاکید کرده که وقتی برنامه مصوبی نداریم، دولت نمی تواند بودجه را بر مبنا و شاخص منطقی ارایه دهد: بعد از تمدید برنامه پنجم هم، دولت لایحه مدنظر مجلس را ارایه نکرده و تنها احکام دایمی برنامه های توسعه ای در اختیار پارلمان قرار گرفته است.

البته آنطور که حسینی شاهرودی گفته این لایحه با همین شیوه در رفت و آمدهای مجلس، چکش کاری شده و پیشنهادهای زیادی به کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون های مجلس ارایه شده تا به نوعی کمبودهای احکام لایحه برطرف شود.

برنامه ششم هم در کمیسیون تلفیق مشغول بررسی است. طبق قانون، بودجه باید برمبنای برنامه تدوین شود که البته در این رابطه هنوز برنامه قانونی نشده است. حسینی شاهرودی گفته: برنامه باید منطبق بر برنامه ششم باشد: اما وقتی برنامه مصوبی نداریم، مشخص هم نیست که دولت، بودجه را بر چه مبنا و شاخصی ارایه خواهد کرد: بنابراین ممکن است که بودجه نیز به سرنوشت برنامه توسعه دچار شود.

با این حال او البته درباره سناریوهای مدنظر مجلس در خصوص قیمت نفت و ارز در بودجه سال 96 گفته است، پایه قیمت نفت و دلار باید در برنامه توسعه ای دیده شود: اما با رشد مناسبی که در فروش نفت هم از لحاظ کمی و هم به لحاظ افزایش قیمت ها، شاهد بودیم به نظر می رسد که در نظر گرفتن نفت 40 دلاری در بودجه 96 منطقی است. به گفته این نماینده مجلس، البته در تعیین قیمت نفت و ارز باید اغتشاشات منطقه ای و ناهنجاری ها را مدنظر قرار داد و اقتصاد جهانی را نیز در نظر داشت. ظاهرا دولت هم با این موضوع موافق است. به همین دلیل احتمال اینکه قیمت نفت در بودجه با هربشکه 42 و 43 دلاربسته شود، افزایش یافته است. قیمت نفت در بودجه سال جاری هم 40 دلار در هر بشکه تعیین شده بود.