آرشیو پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۶۷۶
اقتصاد
۵
دریچه

هشدار آژانس بین المللی انرژی درباره شوک جدید نفتی

آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که فقدان سرمایه گذاری در پروژه های نفتی جدید خطر بی ثباتی جدید در بازار نفت تا چند سال آینده را به همراه دارد. آژانس بین المللی انرژی در گزارش سالانه «دورنمای انرژی جهان» نوشت: برآورد ما این است که اگر تصویب پروژه های جدید در سال 2017 برای سومین سال پیاپی در سطح پایینی باشد، در این صورت همخوانی داشتن تقاضا با عرضه در اوایل دهه 2020 بدون آغاز یک چرخه جدید رونق و رکود (boom/bust cycle) برای صنعت نفت، بسیار نامحتمل خواهد بود. این در حالی است که بازار نفت در دو سال اخیر با افزایش عرضه مواجه بوده که این مساله موجب شده قیمت هر بشکه نفت از بالای 100 دلار در اواسط سال 2014 به زیر 30 دلار در ابتدای سال جاری برسد. در نتیجه کاهش قیمت نفت شرکت های نفتی، سرمایه گذاری در پروژه های جدید را کاهش داده است.

سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید که در سال 2014 به اوج خود و حدود 780 میلیارد دلار رسیده بود، سال گذشته به میزان 200 میلیارد دلار کاهش یافت و انتظار می رود در سال جاری نیز 140 میلیارد دلار دیگر کاهش یابد. آژانس بین المللی انرژی برآورد کرد که سرمایه گذاری سالانه حدود 700 میلیارد دلار در اکتشاف و تولید مورد نیاز است. این سازمان همچنین قیمت هر بشکه نفت را حدود 80 دلار برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در سال 2020 مناسب می داند. قیمت نفت برنت در روز سه شنبه حدود 46 دلار بود.

بر اساس این گزارش، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نیز هفته گذشته هشدار مشابهی را مطرح کرد. اوپک در گزارش سالانه خود درباره روندهای بلندمدت بازار نفت نوشت: هر چند فضای بازار نفت امروز دستخوش مازاد عرضه است اما ضروری است که صنعت نفت از این امر اطمینان خاطر یابد که فقدان سرمایه گذاری امروز به کمبود عرضه در آینده منجر نشود.