آرشیو پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۶۲
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

کورتون را خودسرانه مصرف نکنید

دکتر حیدر امینی (مسئول انجمن گلوکوم ایران)

مردی 40 ساله هستم که با تغییر فصل دچار برخی از علائم آلرژی مانند تورم، خارش و قرمزی چشم می شوم. پزشک معالج قطره های کورتون تجویز کرد که این قطره ها بخوبی علائم آلرژی مرا کنترل و مهار کردند. لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا در صورت بروز این علائم می توانم این قطره ها را از داروخانه تهیه و استفاده کنم؟ یا اینکه این داروها عوارض جانبی دارند؟

هرچند داروهای کورتون دار تسکین دهنده مناسبی در التهابات ناشی از آلرژی هستند اما کورتون عوارضی هم به دنبال دارد که شدت این عوارض به میزان و مدت مصرف آنها بستگی دارد. پزشک معالج شما با توجه به منافع و زیان های دارو و شرایط جسمی شما دوز مشخصی از دارو را برای مدت خاصی تجویز کرده است. در واقع مصرف طولانی مدت این داروها چه به صورت خوراکی، تزریقی، استنشاقی و حتی به صورت قطره های چشمی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک باشد و به هیچ وجه نباید خودسرانه آنها را مصرف کنید.

در مورد قطره های چشمی حاوی کورتون که برای آلرژی و حساسیت چشمی شما تجویز شده، باید بدانید که مصرف خودسرانه آن می تواند باعث بروز بیماری آب سیاه و حتی نابینایی غیرقابل برگشت شود. بیماری آب سیاه تا مراحل آخربیماری هیچ علامتی ندارد و از آنجایی که دید دور شما آسیبی نمی بیند ممکن است تا مدت ها از ابتلابه این بیماری بی اطلاع بمانید و در نهایت دچار عوارض خطرناک آب سیاه شوید.