آرشیو پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۹۶
اقتصاد
۴

مسائل حقوقی خرید هواپیما هنوز مشخص نیست

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این که هنوز مسائل حقوقی خرید هواپیما مشخص نشده است، گفت: مذاکرات برای امضای قرارداد با هواپیماسازی بوئینگ در حال پیگیری است.

علی عابدزاده در گفت وگو با تسنیم، گفت: مذاکرات برای امضای قرارداد با بوئینگ در حال پیگیری است و امیدواریم درخصوص موارد باقیمانده با هم به توافق برسیم تا قرارداد امضا شود.

وی در پاسخ به این پرسش که طبق برنامه باید قرارداد خرید هواپیما در مدت 20 روز (یعنی حداکثر تا اوایل اسفند 94) نهایی می شد، دلیل طولانی شدن این روند چیست، تصریح کرد: نمی دانم زمان 20 روزه را چه کسی اعلام کرده است، اما روی هم رفته حجم قرارداد بسیار بالاو بزرگ است، مسلما نهایی شدن قرارداد زمانبر خواهد بود.

وی ادامه داد: اصولاقرارداد خرید هواپیما زمانبر است و خوشبختانه درخصوص خرید هواپیما مسائل فنی مشخص شده و مسائل حقوقی باید مشخص شود تا قرارداد امضا شود.

ترامپ می تواند مجوز فروش ایرباس ها را لغو کند

در همین حال، خبرگزاری رویترز نوشت: کارشناسان تحریم معتقدند، مجوزهای صادرشده از سوی خزانه داری دولت اوباما برای فروش بیش از صد فروند ایرباس به ایران به آسانی از سوی دولت ترامپ قابل لغو است.

دولت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد دومین مجوز را برای شرکت ایرباس فرانسه به منظور فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ایر صادر کرده است.

به گزارش رویترز، این اقدام در شرایطی صورت گرفته که دولت اوباما در ماه های آخر ریاست جمهوری خود است و زمان زیادی تا رفع موانع فروش هواپیما به این کشور ندارد. ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته توافق هسته ای سال 2015 با ایران را که شامل اجازه فروش هواپیماهای آمریکایی و اروپایی به ایران است لغو خواهد کرد.

کارشناسان تحریم معتقدند، مجوزهای صادرشده از سوی خزانه داری دولت اوباما، به آسانی از سوی دولت ترامپ قابل لغو است. هرچند شرکت ایرباس یک شرکت فرانسوی است، اما با توجه به این که حداقل 10درصد قطعات به کار رفته در هواپیماهای این شرکت تولید آمریکا است، باید برای فروش هواپیماهای خود به ایران از دولت آمریکا مجوز بگیرد. تهران قبلابیش از صد فروند هواپیما به شرکت های ایرباس و بوئینگ سفارش داده است.

اعضای گروه انتقال قدرت دونالد ترامپ به درخواست ها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخی نداده اند.