آرشیو یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۶۹
ایران زمین
۱۹

میراث فرهنگی

توقف فعالیت های عمرانی در «جلوخان» آرامگاه فردوسی

مشهد - خبرنگار ایران/ با انجام لایه نگاری باستانی و کشف آثار و اشیای تاریخی در محوطه «جلوخان» آرامگاه فردوسی در خراسان رضوی، مجوز فعالیت عمرانی در این منطقه لغو شد.

«حسین عباس زاده» سرپرست هیات گمانه زنی در محوطه جلو خان آرامگاه فردوسی گفت: پیرو درخواست بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری در جلو خان مجموعه فردوسی مقرر شد قبل از هرگونه فعالیت عمرانی، منطقه مورد گمانه زنی باستان شناسی قرار گیرد.به گفته عباس زاده، با کمک نقشه ژئوفیزیک محوطه که در سال 83 تهیه شده بود اقدام به حفر گمانه هایی شد که نتیجه آنها بیانگر وجود لایه های باستانی دراین بخش از آرامگاه فردوسی بود. این طرح با هدف بررسی علمی و باستان شناسی و لایه نگاری این منطقه انجام شد. وی عمده ترین شیء تاریخی حاصل از این طرح را پی سوز سفالی دارای لعاب فیروزه ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری و بقایای دیوار و کف پوش آجری اعلام کرد.

لایروبی آبراهه های تخت جمشید

گروه ایران زمین/ آبراهه های تخت جمشید در مرودشت فارس لایروبی و مرکز پایش گلسنگ این مجموعه جهانی ایجاد شده است. «مسعود رضایی منفرد» سرپرست پایگاه تخت جمشید در این باره گفت: با کشف آبراهه های تخت جمشید که در بخش خزانه با شیب بالای 30 درجه قرار دارد، آب های سطح بنای خزانه به بیرون از محوطه هدایت می شود. وی با اشاره به اینکه با کاوش های صورت گرفته و بازگشایی آبراهه ها، مشکل آبگرفتگی این مجموعه به طور کامل برطرف شد، افزود: از مهم ترین کاخ های این مجموعه کاخ آپاداناست که مسقف بوده و بارندگی مشکلی برای آن به وجود نمی آورد. وی از راه اندازی مرکز پایش گلسنگ در تخت جمشید خبرداد و بیان کرد: این مرکز به منظور پایش، تهیه اطلس گلسنگ شناسی و... بزودی در این مجموعه راه اندازی می شود.