آرشیو یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۹۹
صفحه آخر
۱۲

جلاد و شکنجه گر مشهور افغانستان از زندان آزاد شد

رئیس اداره اطلاعات دوران حکومت کمونیستی افغانستان و یکی از جلادان و شکنجه گران مشهور تاریخ معاصر این کشور، از زندان آزاد شد.

«اسد الله سروری» به دلایل نامعلومی، و توسط عوامل نفوذی در دولت افغانستان، از زندان آزاد شد. وی که به عنوان مجری فرمان حزب دموکراتیک خلق افغانستان متهم به شکنجه و قتل و عام و زنده به گور کردن حدود 5000 زندانی در دوران حکومت کمونیست ها (دهه 1980) در افغانستان است، پیش از این به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت، به اعدام محکوم شده بود.

«سروری» در سال 1992 به دست نیروهای مجاهدین تحت فرماندهی «احمدشاه مسعود: دستگیر و به مدت 13 سال زندانی شد.

سروری حدود 10 سال پیش و پس از فرار به هلند، با شکایت خانواده های قربانیان، در این کشور دستگیر و به افغانستان عودت داده شد، اما به جای اینکه حکم دادگاه کابل درباره وی اجرا شود و او به مجازات برسد، دیروز خبر آزاد شدن این شکنجه گر معروف رسانه ای شد.

سروری که دوران فراگیری خلبانی بالگرد را در شوروی سابق به پایان رسانده بود، در کودتای سال1972 «محمد داودخان» علیه پادشاهی «محمدظاهر شاه» شرکت داشت. سپس در سال 1977 و در کودتا علیه «محمدداودخان» و روی کارآمدن رژیم کمونیستی، مشارکت کرد و در همان سال رئیس اداره امنیت ملی افغانستان (آکسا) شد.

درسال 1979 میلادی، «حفیظ الله امین»، علیه «نورمحمد تره کی»رئیس حکومت کمونیستی وقت افغانستان دست به کودتا زد. سروری در آن کودتا، از تره کی پشتیبانی کرده و پس از پیروزی کودتا، افغانستان را ترک کرد و راهی شوروی شد.

چندماه بعد و با سقوط رژیم حفیظ الله امین و روی کار آمدن «ببرک کارمل» سروری به همراه نیروهای شوروی وارد افغانستان شد.