آرشیو دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۷۴
ایران زمین
۱۹

آلودگی نفتی آب رودخانه «سرخون» در چهارمحال و بختیاری

آب رودخانه «سرخون» در چهارمحال و بختیاری به دلیل آلودگی نفتی اکنون برای مصارف آشامیدنی و خانگی استفاده نمی شود و آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم این منطقه از محل دیگری تامین می شود.

«محمد نوذری»، فرماندار اردل چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایرنا در این باره اظهار داشت: به دنبال شکسته شدن لوله انتقال نفت خام خوزستان به پالایشگاه اصفهان در پی بارندگی های 3 روز گذشته و رانش زمین در منطقه گندمگار، تلاش کارشناسان برای مهار نشت به داخل رودخانه سرخون آغاز و به دنبال آن نشت این خط انتقال نفت به رودخانه مهار شد.

نوذری تصریح کرد: نیروهای امدادی و کارشناسان نفت پس از شناسایی قسمت شکستگی لوله انتقال نفت و گودبرداری و دپوسازی خاک در اطراف لوله آسیب دیده، مانع از ادامه نفوذ نفت به داخل رودخانه شدند. این شکستگی به خاطر پوسیدگی لوله انتقال نفت رخ داده است. براساس برنامه ریزی های صورت گرفته بزودی میزان خسارت های احتمالی به محیط زیست، شیلات و مزارع ارزیابی و اعلام می شود.وی افزود: براساس پیش بینی ها و برنامه ریزی های انجام شده کار تعمیر لوله انتقال نفت خام خوزستان به پالایشگاه اصفهان نیز تا چند روز دیگر به پایان می رسد.

آلودگی برخی مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری به نفت خام

درهمین حال «محمد اسدی»، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هم از تشدید کنترل و نظارت بر سیستم توزیع ماهیان سردابی (قزل آلا) در شهرستان های این استان در پی نشت نفت خام به رودخانه سرخون در این استان خبر داد و افزود: هم اکنون برخی مزارع پرورش ماهی این استان به نفت خام آلوده شده است. وی ادامه داد: با آلودگی این رودخانه، محصولات آبزی در مسیر رودخانه غیرقابل مصرف شده و وارد کردن این محصولات در چرخه مصرف نیز ممنوع است.