آرشیو دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۳
جهان
۶

آمریکا در مسیر سیاست های متناقض

اصغر زارعی (کارشناس مسائل غرب آسیا)

با به وجود آمدن تنگناهایی که گروه تروریستی داعش و طرفداران آن در سوریه و بخصوص حلب با آن مواجه شده اند و شکست قریب الوقوع آنها، تلاش و اقدامات بازدارنده ای که از ناحیه کشورهای همسو با گروه های تروریستی و حامیان آن صورت می گیرد، بسیار پررنگ و شدید شده است. ترکیه، اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی، عربستان، کشورهای عرب خلیج فارس و همین طور ایالات متحده پس از ناتوانی در برقراری آتش بس، سعی کرده اند این موضوع را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کنند تا از این طریق بتوانند با صدور بیانیه ای مانع پیشرفت و سقوط حلب توسط نیروهای مردمی و ارتش سوریه شوند.

با توجه به این که کمتر از یک ماه دیگر به شروع رسمی فعالیت دونالد ترامپ باقی مانده، تلاش کنگره آمریکا برای تصویب قطعنامه ای به منظور تجهیز و تسلیح گروه های مسلح و تروریستی، کاملاسیاست متناقض و چندگانه ایالات متحده در افکار عمومی و رسانه ها را به نماش می گذارد. از یک طرف شعارها و اقداماتی با عنوان مقابله با تروریسم و داعش از طرف دولت آمریکا طی سال های اخیر مطرح شده و از طرف دیگر اقداماتی که بتازگی از سوی وزارت دفاع و کنگره دنبال می شود، خط بطلانی بر سیاست های ضد تروریسمی آنهاست.

از سوی دیگر طی چند وقت اخیر و با شدت گرفتن پیشروی نیروهای سوریه، آمریکا و متحدان آن سعی کرده اند حامیان دولت قانونی سوریه از جمله روسیه و ایران را متقاعد کنند دست از حمایت از بشار اسد بردارند. اما حمایت های همه جانبه مسکو و تهران از دولت مشروع و قانونی سوریه و ارسال تجهیزات و کمک های انسانی از طریق مختلف برای مردم این کشور نشان داد این دو بازیگر منطقه ای به هیچ وجه راضی به از دست دادن این شریک منطقه ای خود در غرب آسیا نیستند. این سیاست های انعطاف ناپذیر در کنار پیروزی های ارتش موجب شد کشورهای غربی و همپیمانان آنها از روش های دیگری به دنبال ضربه زدن به نظام سوریه باشند.