آرشیو چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۵
صفحه آخر
۱۲

وزیر خارجه انگلیس: عربستان در یمن هنوز از آستانه جنایت جنگی عبور نکرده است!

با وجود جنایت های بی شمار آل سعود در یمن، وزیر خارجه انگلیس که کشورش روابط تجاری گسترده ای با عربستان دارد در اقدامی عجیب اعلام کرد، ریاض تاکنون از آستانه جنایات جنگی در یمن عبور نکرده است!

با وجود آنکه آل سعود دستکم 10هزار غیرنظامی یمنی را به شهادت رسانده و زیرساخت های این کشور را به طور کامل نابود کرده است اما برخی کشورهای غربی به خاطر منافع سیاسی و اقتصادی همچنان سعی دارند خود را در این مورد به خواب بزنند. در این ارتباط، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس ضمن رد ارتکاب جنایات جنگی از سوی عربستان در یمن مدعی شد، ریاض تا کنون از آستانه جنایات جنگی در یمن عبور نکرده است! در ادامه حتی وی با رد انتقادهای فزاینده بین المللی از فروش تسلیحات این کشور به عربستان به ویژه در بحبوحه کشتار تعداد زیادی از غیرنظامیان یمنی در حملات هوایی ریاض، بر حمایت کشورش از این بمباران ها تاکید کرد.

با وجود اینکه گروه های حقوق بشری تقریبا یکصدا عربستان را عامل کشتار هزاران شهروند بیگناه یمنی دانسته و از هدف قرار دادن عامدانه غیرنظامیان یمنی سخن و شواهدی را به میان می آوردند، «جانسون» تصریح کرده که به عقیده وی عربستان در حملات هوایی علیه شهروندان یمنی از آستانه جنایات جنگی عبور نکرده است. وزیر خارجه انگلیس گفت، نیروهای نظامی این کشور دخالت مستقیم در مسئله یمن نداشته و تنها راهنمایی های کلی را به عربستان ارائه می کنند؛ لذا در انتخاب اهداف خاص برای حملات عربستان دخیل نیستند. این در حالی است که انگلیس در کنار آمریکا بزرگترین فروشندگان سلاح به آل سعود هستند و مردم بیگناه یمن با همین سلاح ها قتل عام می شوند.

انفجار تنها خط لوله صادرات گاز

از سوی دیگر، مسئولان محلی یمنی اعلام کردند که عناصر مسلح گروهک تروریستی القاعده که روابط نزدیکی به سعودی ها دارند روز دوشنبه تنها خط لوله صادرات گاز در جنوب یمن را هم منفجر کردند. رویترز به نقل از مسئولان یمنی گزارش داد که این انفجار در منطقه بیابانی و دورافتاده «العقله» واقع در استان جنوبی «شبوه» روی داده و خط لوله رابط بین استان مارب و بندر صادرکننده گاز در «بلحاف» را قطع کرده است. عناصر گروهک تروریستی القاعده پس از خروج نیروهای مردمی از مناطق جنوبی یمن و استقرار نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن در این مناطق بخش هایی از جنوب یمن را تحت سیطره خود درآوردند.